ALGEMEEN > Glazuur - recepten, toevoegingen etc > recept craquelé matglazuur

Ik zoek een recept voor een craquelé matglazuur wit, op klei KN 123.
Ik heb oa fritte 1510 en 1451 van Magma. Ik heb ook een kant en klaar witmat glazuur mg 408. Wie kan mij verder helpen?

2 antwoorden

  • Een toevoeging van van fritte 15.10 heeft de voorkeur omdat dit fritte een uitzettingscoëfficiënt heeft die 2,5 keer hoger is dan die van fritte 14.51. Een hoge uitz.c. zorgt voor het craqueleren van een glazuur. Maar een toevoeging van de fritte zal het glazuur meer doen smelten. Dat kun je dan tegengaan door behalve de fritte ook extra kaolien toe te voegen. Ik zou zeggen twee proefreeksen doen. Een om het glazuur te laten craqueleren en daarna een die het gecraqueleerde glazuur te stabiliseren met kaolien. Succes ermee www.michelkuipers.nl
    beantwoord
  • Bedankt voor je snelle reactie Michel,
    Het is mij niet helemaal duidelijk wat je bedoelt. Moet ik een proefreeks maken met 1510 en kaolien? Ik heb een binaire reeks gemaakt met 1510 en WB 30 kleipoeder . Met 10% wb30 en 90% kleipoeder craqueleert het glazuur en glanst. Met meer kleipoeder wordt het glazuur steeds doffer maar craqueleert niet meer. Krijg ik een ander effect met kaolien?
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.