ALGEMEEN > Klei - Porselein > porselein herkennen

Ik heb resten oude klei gekregen, wat ik nu weer aan het hergebruiken ben. Ik vermoed dat er ook porselein bij zit. Omdat ik dat nooit heb gebruikt herken ik het niet. Heeft iemand een tip hoe ik dat kan herkennen?

4 antwoorden

  • Carina, porseleinklei is enkel een zuivere vorm van steengoedklei. Je kan deze in elke kleisoort mengen.
    beantwoord
  • Dank voor je antwoord. Ik ben eigenlijk benieuwd of er ook porselein bijzit. Ik maak zo-zie-zo wat bakproefjes om te zien hoe het zich in mijn oven en temperatuur gedraagd. Maar zou graag willen weten of het bij de ongebakken of gebakken klei porselein te herkennen is.
    beantwoord
  • Porselein is zeer wit, je zou van elke kleisoort die je hebt, een klein tegeltje kunnen maken, en deze allemaal vervolgens op 1000 graden stoken. Als het goed is, zie je dan vanzelf aan de witheid welke de porseleinklei is.
    Overigens is gewone witbakkende steengoedklei ook tamelijk wit als deze gebakken is. Maar ik ga er vanuit dat het toch te zien is na de stook.

    Nog een foefje om ongebakken porseleinklei te herkennen: rol een vingerdik worstje van de betreffende witte klei en buig dit krom. Zie je meteen scheurtjes ontstaan dan kan dit een indicatie zijn voor porselein. Porselein is niet echt plastisch, vandaar. Steengoedklei waar meer "vervuiling" (lees: ijzeroxides o.a.) inzit, is plastischer en buigzamer. Probeer eens.😊
    Dit zijn eenvoud
    beantwoord
  • Dank Jeanine voor het goeie antwoord.
    Inmiddels is alle uitgedroogde klei weer gerecycled en ga ik je tips uitproberen.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.