ALGEMEEN > Klei - algemeen > Delfos boetseerklei.

Van een goede kennis heb ik 2 kleine zakjes Delfos boetseerkklei gekregen. Eéntje no. 481 wit-mat. De andere no 280 transparant-glanzend. Deze kleisoort is bij mij niet bekend. Omdat het zo fijn van structuur is, dacht ik, dat het mogelijk een mooi oefenmateriaal kon zijn, als voorloper voor zilverklei (waar ik mee wil gaan werken). Ik heb echter geen idee hoe ik deze Delfos-klei moet behandelen. Geen idee hoeveel water er bij moet en wat ik verder met deze klei kan, ivm stooktemperatuur en het eventueel opbrengen van glazuur. Bij wie is deze klei bekend en wie wil mij hier informatie over geven? De zakjes zijn in ieder geval zo oud dat er nog prijsjes op staan in guldens.
De ene f 9,95 de andere f 6,95. Voor zulke kleine hoeveelheden vind ik dat nog een behoorlijk prijsje. De zakjes zullen ongeveer 300 gram per stuk wegen.
Straks is het materiaal voor de keuken-oven bedoeld of misschien is het een kleisoort met bijgevoegd glazuur?
Zonder enige informatie ga ik hier vast niet mee aan de slag. Ik ben benieuwd, wie dit herkend. Marrie
gevraagd

3 antwoorden

  • Ik denk dat je gewoon glazuur hebt in die zakjes Marrie
    de namen witmat en transparant glanzend duiden daar ook op. Delfos Boetseerklei was de firma naam die op al hun zakjes stond.
    Frans
    beantwoord
  • Natuurlijk Frans, dat is glazuur. Ik moest ook wel even lachen om de duidelijkheid die ik van jou kreeg. Dat had ik zelf óók moeten kunnen bedenken. Ik heb me af laten leiden door de beschrijving Boetseerkklei, wat op het zakje stond. Nu kan ik naar gewicht, water er bij doen en even uitproberen. In ieder geval, bedankt en kan ik het materiaal eventueel gaan gebruiken.
    Marrie.
    beantwoord
  • Delfos Boetseerklei = Bedrijfsnaam. Adres in 1975 Zoeterwoude - Rijndijk. Hoge Rijndijhk 151.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.