ALGEMEEN > Glazuur - recepten, toevoegingen etc > Transparant glazuur recept -zonder craquelé- gezocht

Ik ben opzoek naar een recept voor een transparante glazuur die geen craquele vertoont op de Creaton 1100. 2 kant en klare glazuren die ik heb blijven craquele vertonen (ook na verhogen eindtemp, verhogen/verlagen bisquit stook enfin). Eindtemp 1200C - 1220C. Heb dit forum gelezen op zoek naar antwoorden, en volgens mij ben ik hier aan het juiste adres!
Marie-Josee kwam in febr van dit jaar met hetzelfde verzoek (aanpassing van recept). En kreeg een goed werkend recept. Alleen ik vind niet de juiste frittes die in dat recept genoemd staan.
Dus wie o wie weet een goed recept (wellicht zonder fritte).

Nog even het werkende recept van marie josee;
Calciumboraatfritte P2954 20
Alkalische fritte P2962 15
Kaliveldspaat 15
Kaolien 15
kwarts 30
dolemiet 5



7 antwoorden

  • Colpaert Gent België
    beantwoord
  • TRANSPARANT GLANS 1200 - 1220 °C ( SK 6a - 7 )

    1-
    Petaliet : 58,8
    Calc.Carbonaat : 29,4
    Klei W 100 : 11,8

    2-
    Kwarts : 29,7
    Kaolien : 28,3
    fritte Degussa 90208 : 20,3
    Wollastoniet : 17
    Calc.Carbonaat : 2,7
    Zinkoxide : 2

    beantwoord
  • Ha, hartstikke bedankt! (en zo snel).
    Ik ga de benodigdheden die ik niet heb aanschaffen. Als iemand nog weet waar die verdraaide Calciumboraatfritte P2954 en Alkalische fritte te vinden zijn dan hoor ik het graag.
    Had gekeken bij Ve-Ka en Keramikos maar helaas.
    Dank alvast.
    beantwoord
  • Geweldig.
    Zal tzt mn resultaten vermelden.
    beantwoord
  • Op zich bestaat er geen craquelé vrij glazuur. Of een glazuur craqueleert hangt af van de combinatie met de scherf. Wanneer een glazuur vrij van craquelé blijft op bijvoorbeeld een draaiklei, kan datzelfde glazuur wel craqueleren op gechamotteerde klei van dezelfde soort. Het is daarom altijd zaak het glazuur af te stemmen op een specifieke klei die je gebruikt.
    Met groet www.michelkuipers.nl
    beantwoord
  • Calciumboraat fritte hebben ze bij de Hazelaar in Soest , alleen staat daar geen nummer bij dus ik weet niet of dit is wat je zoekt.
    Je zou het ook nog bij Klei-enzovoort kunnen proberen .
    Hebben beiden een website .
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.