ALGEMEEN > Ovens > kittec x line 190s

Ik wil een kittec xline 190s oven kopen. Nu is het zo dat mijn aansluiting voor krachtstroom 3x16 ampere is. Een instalateur heeft uitgerekend dat ik hier maximaal een oven van 10,5 kw aan kan hangen.
Nu staat in de beschrijving van kittec dat de oven 11 kw vraagt. Volgens Kittec is mijn aansluiting goed voor hun oven. Wie heeft hier ervaring mee, of heeft deze kittec oven? Het laatste wat ik wil is een oven die mijn stoppenkast laat springen.

3 antwoorden

  • hallo danielle,
    Je installateur heeft het goed gezegd: maximaal 10,5 kwh. Daarboven is niet verantwoord. Je loopt dan kans dat de leidingen te warm worden en de kans op overmatige hitte (lees brand) wordt dan erg groot. Let er ook op als je een oven koopt van maximaal 10,5 kwh dat al je stroomleidingen (lees: de draden die uitkomen in je stopcontact) uitgevoerd zijn in 2,5 kwadraats dikte. Officieel is dit standaard in nl, maar dit is niet overal het geval. Mocht je overgaan tot aanschaf, weet dan dat jij bij een eventuele brand waarschijnlijk grote problemen krijgt met je brandverzekering omdat je een toestel aangesloten hebt dat in nl alleen op krachtstroom verkocht mag worden.
    Het aanleggen van krachtstroom is dan veel verstandiger. succes.
    beantwoord
  • Doorgaans worden in dit geval alleen de draadjes in de zekeringen te heet door de grote stroomsterkte.
    De energie leverancier kan in ruil voor wat meer vastrecht je instalatie naar 20 ampere brengen en kan je je oven veilig stoken.

    suc6 Frans
    beantwoord
  • Bovengenoemde oven blijft nog net met 11Kw binnen het bereik van een 3phasen aansluiting 400/230v,zijnde
    15.94 Amp per phase.
    Echter moet je er op toezien enkel snelle zekeringen te
    plaatsen,bij een bedrading van 2,5 kwadraat,zijnde de normale dikte in woninginstallaties.
    Plaatsen van zekeringen van 20 Amp.is bij deze draad
    dikte niet toegestaan.
    Het volle vermogen van de oven wordt pas gebruikt
    in de laatste fase van doorstoken,en het ligt dan aan
    de snelheid van de oven dat dit vermogen dan binnen de tijdscurve van de zekering blijft,anders zullen deze defect raken.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.