ALGEMEEN > Klei - algemeen > papiermache

Wil graag een tal boxen maken (vierkant) van 25 bij 25 cm. Dit lukt me niet. Als ik de grondvorm eruit haal, en het is nog niet droog genoeg, zakt alles in elkaar. Is het te droog, krijg ik de boxen niet meer mooi aan elkaar gezet. Mijn idee is nu om van paiermache een mal te maken en daarom heen de klei. Mijn vraag is nu of iemand hier ervaring mee heeft en dan met name wat er in de oven gebeurd als de papiermache mal er in blijft zitten ? Hoop dat iemand hier ervaring mee heeft.

3 antwoorden

  • Hallo Tea,

    Ik denk dat, dat niet werkt. Want als je de klei om de vorm heen gaat doen gaat hij scheuren bij het drogen. Klei krimpt immers.
    Ik werk altijd met vrij leerharde platen. Eerst de naden goed opruwen, dan slib ertussen en nadat de platen aan elkaar zitten de naad nog afwerken met een rolletje klei.
    Dan de kubus goed strak inpakken met huishoudfolie en daar overheen nog een plastic zak.
    Dan een paar dagen laten rusten. Het slib en het kleirolletje kunnen zich dan aan de leerharde klei aanpassen.
    Vervolgens elke dag een poosje uit het plastic halen zodat de kubus zeer langzaam droogt en daardoor nauwelijks vervormt. Bij mij werkt dat goed.
    Ik hoop dat het lukt! Succes!

    Groetjes Let.
    beantwoord
  • hoi Tea, heb je al eens aan paperclay gedacht? Daarmee kun je de platen klei laten drogen en dan met gemak aan elkaar zetten. Ik heb er zelf (nog) geen ervaring mee, maar er is veel over te vinden in allerlei literatuur, en het lijkt mij een dieale oplossing voor jouw probleem, succes Irene
    beantwoord
  • Je kunt het ook andersom doen; een houten(ongeverfd) kistje van de juiste maat, daain plakken of propjes klei drukken zodat alles met elkaar in verbinding is, of als je voor plakken kiest, de plakken met slib aan elkaar maken.
    Als het dan droogt heb je geen probleem om de boxen eruit te halen, want de klei is al een beetje gekrompen, dus kleiner dan de 'mal'.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.