ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > Glazuur op zwarte bescuit

Ik wil eens gaan werken met glazuur op zwarte klei.
Ik ben benieuwd naar de effecten van verschillende kleuren .
Heeft iemand daar ervaring mee en toevallig proefplaatjes.
gevraagd

7 antwoorden

• Hoi Jan,

Volgens mij kun je het best gewoon zelf proefplaatjes gaan maken, want het resultaat is van zoveel variabelen afhankelijk, dat je waarschijnlijk nooit dezelfde resultaten krijgt als iemand anders. Ik denk wel dat het mooi is als de kleur van je scherf hier en daar door je glazuur breekt.

Ik zou zelf dus lekker proefjes gaan doen, maar misschien heeft iemand anders tips voor je.

Succes,

Karin
    beantwoord
  • Hoi Karin,
    Bedankt voor de vlotte reactie.
    Ik ben zeker van plan om proefplaatjes te maken , maar aangezien ik zelf niet over een oven beschik en afhankelijk ben van het glazuur en de oven van een keramist waar ik les heb wilde ik al een idee hebben . Proefjes maken neemt veel tijd in beslag er wordt pas gebakken als de oven vol is.

Grtjs jan

beantwoord
  • Beste Jan,

Om op zwarte klei mooie resultaten te krijgen de volgende tip.
    Gebruik dekkende glazuren die op randen wegtrekken.
    Op die manier houdt de glazuur zijn eigen kleur en krijg je op randen de klei te zien.
    Dat kan een heel mooi effect geven.
    Ik ken het werk van Cor Unum uit 's-Hertogenbosch
    succes
    Hans
    beantwoord
  • Ik snap je probleem! Ik was er van uit gegaan (weet niet waarom..) dat je je eigen oven zou hebben. Als je inderdaad afhankelijk bent van een stook op een cursus schiet dat niet op. Helaas werk ik zelf meestal met witte klei, dus ik kan je verder niet helpen. Ik hoop dat er anderen zijn die dat wel kunnen (of die bij je in de buurt wonen en af en toe proefplaatjes van jou mee willen stoken...).

Groetjes,

Karin
    beantwoord
  • Als basis moet je ervan uitgaan dat zwartbakkende klei veel ijzeroxide en/of mangaan bevat die een reactie aangaan met de glazuur. Daarom zijn dekkende glazuren ook beter geschikt. Donkere glazuren zijn weer minder geschikt omdat die van zichzelf al vaak ijzeroxide of mangaan of kobalt bevatten. Ook rode en oranje glazuren geven een vaak bruine resultaten.
    Lichtgekleurde glazuren bieden wat meer mogelijkheden. Zeker als je niet je hele werkstuk bedekt.
    Zoals je op de foto kan zien, of juist niet, in het bakje zit een transparante blauwe glazuur.
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Hallo Jan

op gebakken zwarte klei en ook op goed doorgesinterde rode klei dompel ik graag een dunne witte engobe.Ik glazuur dan niet meer.De dunne witte engobe verzinkt in de diepere delen van het relief of de sculpture en geeft zo contrast.

Op zwarte klei werk ik ook wel met rode glazuren van het type cadnium/seleen.De link naar een voorbeeld hiervan is;
    http://oud.klei.nl/forum/showthread.aspx?tid=4607

Groeten Rob
    beantwoord
  • Beste forumbezoekers,

Ten eerste bedankt voor de snelle antwoorden.
    Ik begin nu meer een beeld te krijgen in welke richting ik moet zoeken en ga de u geleverde adviezen zeker in de praktijk uitvoeren..
    Nog een vraag aan Hans: glazuur die aan de randen wegtrekken is dat van een bepaalt merk?

Grtjs Jan
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.