ALGEMEEN > Glazuur - recepten, toevoegingen etc > Standaard glazuur matter en witter maken

Hallo iedereen,

Ik heb een standaard mat wit aardewerkglazuur (1020-1080) van keramikos. Ik vind deze glazuur echter niet wit en mat genoeg. Is het mogelijk om bepaalde stoffen toe te voegen om dit te bereiken? Hoe kan ik hier het best mee aan de slag gaan? Wat kunnen de nadelen zijn van het veranderen van het standaard glazuur?

Bij voorbaat dank voor de hulp.

Groet Patrick Hartog

16 antwoorden

  • Er zijn weinig nadelen aan toevoegingen aan een standaard glazuur.
    De toevoeging aan een matglazuur om dit meer te matteren hangt sterk af van de soort mattering van het fabrieksglazuur. Als eerste kun je proberen wat het effect is wanneer je twee oriënterende proefjes doet. Maak twee tests: bij de eerste voeg je 10% kaolien toe en bij de tweede voeg je 10% kwarts toe. Daarmee kun je uitvinden welke van deze twee grondstoffen nodig is voor een verdere mattering. Om een glazuur witter te maken kun je tinoxide of zirkoonoxide toevoegen; het effect zal waarschijnlijk maar marginaal zijn. Daarbij dient opgemerkt dat het basisglazuur niet witter te maken is door haar samenstelling. Ik zou liever uitgaan van een mat wit glazuur dat wit genoeg is en dat in mattering moet worden bijgesteld.
    Succes ermee, www.michelkuipers.nl
    beantwoord
  • 3 (gewichts)delen Tinoxide, 3 delen zinkoxide en 1 deel Calciumcarbonaat. Tussen 10 en 30% toevoegen.
    beantwoord
  • Bedankt voor de antwoorden, ik ga het proberen en misschien komen er dan nog wat aanvullende vragen ;-)

    groet Patrick
    beantwoord
  • Hallo iedereen, zoals ik al aankondigde zou ik nog met wat extra vragen komen. Ik heb nog nooit zelf glazuur samengesteld of met bestaande glazuren geknoeid. Ik vroeg me dan ook hoe ik het best te werk kan gaan. Jullie hebben het allebei over percentages toevoegen. Stel ik heb nu 1kg al gemengde standaard glazuur. Dien ik dan bijvoorbeeld zoals Michel zegt 10% kaolien, dus 100 gram kaolien toe te voegen? Of moet ik uitgaan van droge bestandsdelen?

    Ik had ook nog bij Keramikos gevraagd wat voor stoffen ik kan toevoegen (ik heb namelijk daar de standaard glazuur gekocht). Keramikos had het over een matteringsmiddel met ch172 (zinksilikaat). Wat denken jullie hier over?

    Bij voorbaat dank! groet Patrick
    beantwoord
  • Mijn recept al getest ?
    beantwoord
  • Hoi Lucien, Nee nog niet, ik moest eerst de materialen bestellen. Voordat ik begin wilde ik daarom even weten hoe ik dit moet toevoegen, dus een percentage van het al gemengde glazuur of een percentage van de droge bestandsdelen?

    groet Patrick

    beantwoord
  • 10 tot 30 % ( droog gewicht )van het mengsel Tinox., Zinkox. en Krijt toevoegen aan ( droog gewicht ) aan het glazuur.

    - 3 (gewichts)delen Tinoxide, 3 delen zinkoxide en 1 deel Calciumcarbonaat. Tussen 10 en 30% toevoegen.-
    beantwoord
  • Hallo allemaal,

    Ik heb wat eerste glazuurtesten gedaan. Ik heb verschillende dingen getest zoals:

    - testje met 10% kaolien -> zie geen verschil
    - testje met 10% kwarts nog niet gedaan vanwege het nog niet in huis hebben
    - testje met 5% tinoxide-> lijkt wat witter en matter te worden
    - testje met mengsel van tinoxide, zinkoxide en krijt, 10% -> lijkt weinig resultaat
    - testje met zink-silicaat (matteringsmiddel volgens keramikos), -> het glazuur lijkt tot een wat gladder resultaat te lijden, echter nog niet mat genoeg.

    De volgende stap die ik heb gedaan (resultaat nog niet gezien):
    - testje met 10% tinoxide-> lijkt wat witter en matter te worden
    - testje met 15% tinoxide-> lijkt wat witter en matter te worden
    - testje met 20% tinoxide-> lijkt wat witter en matter te worden
    - testje met 20% zinksilicaat

    Probleem wat ik echter wel vaak tegenkom is dat het glazuur niet netje uitvloeid over de scherf. Waar zou dit door kunnen komen? (ik spuit de glazuur op de scherf). Zie foto's in de bijlage.
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Patrick, als het mengsel Tin/zink/calcium met 10% niet volstaat, probeer dan 20% tot 30% zoals ik heb aangegeven. Kaolien en Kwarts is geen optie. Dit gaat enkel het smeltpunt verhogen zoals te zien is op de bijlage-foto's.
    beantwoord
  • Hoi Lucien,

    Ik heb de resultaten van de testen met alleen tinoxide toegevoegd bekeken:
    - het wordt wel wat witter en matter, echter het lijkt dat het smeltpunt wordt verhoogd, het glazuur wordt namelijk bij een stooktemperatuur van 1060 graden niet mooi glad. Ik heb nu de stooktemperatuur verhoogd naar 1080 graden.

    Ik heb gisteren de testjes met 20% en 30% tin/zink/calcium mengsel gemaakt. Tevens een testje om het verschil te zien tussen spuiten en overgieten. Ik hou je op de hoogte.

    groet Patrick Hartog
    beantwoord
  • Ik heb de testjes gedaan met 20% en 30% van het tin/zink/calcium mengsel. Dit gaat redelijk goed, echter ik zie het graag nog matter en nog witter. Vooral matter vind ik belangrijk. Ik ben op zoek naar een droge matte uitstraling. Ik kan er nu wel 40% van het mengsel aan toevoegen, maar ik twijfel erg of dit voldoende resultaat zal hebben.

    Is het misschien beter om op zoek te gaan naar een witter basisglazuur. Moet het dan perse al een matte glazuur zijn of kan het ook een glanzend wit glazuur zijn die ik dan weer mat probeer te maken?

    Ik sta ook open voor een goed superwit basisglazuur wat ik zelf moet maken.
    beantwoord
  • O.K.Probeer dit mengsels eens:

    3 delen Zirkoon-oxide
    3 delen Tin-oxide
    3 delen Zink-oxide
    1 deel Calcium-carbonaat

    25% toevoegen
    beantwoord
  • Hoi Lucien,

    Ik heb ook deze test gedaan, echter niet een goed resultaat.

    - het lijkt er op dat zirkoonoxide het smeltpunt omhoog brengt, waardoor het glazuur dus niet goed smelt (korrelig)
    - de test is ook minder wit
    - mattering kon ik niet beoordelen, aangezien het glazuur niet mooi was uitgevloeid

    Nog tips?

    groet Patrick
    beantwoord
  • Patrick, het resultaat hangt sterk af van de samenstelling van het bestaande glazuuren dat is iets wat we niet weten. Om deze bestaande glazuur mat te maken zijn deze 4 elementen wel de beste optie. Het is nu zaak een reeks proeven te maken met verschillende verhoudingen. Zirkoonox. en Tinoxide zijn de 2 opaakmakers. Zinkoxide en calciumcarbonaat ( krijt ) zijn 2 matmakers indien in hoge dosis toegevoegd. Je zou bv. Zirkoonox. kunnen weglaten en Calcium en Zink verhogen of één van beiden, gezien deze basevormers zijn en het smeltpunt niet gaan verhogen.
    beantwoord
  • Hoi Lucien, Bedankt voor de informatie, fijn om te weten wat de preciese werking van de stoffen zijn. Ik ga morgen waarschijnlijk weer wat testjes doen.

    groet Patrick
    beantwoord
  • Het is een tijdje geleden, echter er was een spiraal van mijn oven kapot, kon een tijdje dus geen testjes doen.

    Ik heb al redelijk wat testen gedaan, ook met verschillende verhoudingen. Het is nog niet echt een succes geworden. Het lijkt erg moeilijk om zowel het glazuur matter te maken als het witter te maken.

    Ik vond online ook nog een website waar stond dat je ook nog andere stoffen kan toevoegen om het matter te maken:
    "add whiting, talc, dolomite, magnesium carbonate"

    digitalfire.com/.../...e_06-04_base_glaze_226.html

    Ik krijg steeds, meer het gevoel, dat ik beter een basisrecept kan gebruiken, maar ik de ingrediënten wel van weet. Weet iemand een wit mat recept die ik kan gebruiken?
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.