ALGEMEEN > Tips > slip

Ik heb al zovaak tips gehoord hoe je het beste een slip kunt maken, dat ik dit graag even via TIPS wil laten lopen.
Ik hoop op veel goede TIPS.
Hanneke

6 antwoorden

  • Een manier om slib te maken is om droge klei met water aan te maken (wel de droge stukken klei eerst zo klein mogelijk maken).

    Een andere manier is om een soort duimpotje te maken van de klei waar je slib van nodig hebt en daar met een harde kwast en water al roerende een slib van te maken (van het duimpotje zelf dus).

    Het makkelijkst is natuurlijk als je een klei hebt in poedervorm die geschikt is voor de klei waar je de slib voor nodig hebt.

    Succes,

    Karin
    beantwoord
  • In een bakje met (warm) water zet ik de klei die ik tot slib wil omvormen. Dan laat ik het een tijdje (dag) staan en druk het dan door een zeef. Als de klei niet snel genoeg door de zeef gaat, vul ik nog wat water bij. Dan laat ik dat prutje een dag staan om het teveel aan water af te kunnen gieten.
    beantwoord
  • Beste Deddy,

    Ik heb dit ook ooit gedaan, het nadeel vond ik om de chamotte goed uit gezeefd te krijgen. Wat ik begrepen had toen, is dat je een zeef van 200 moet gebruiken, maar die kon ik niet krijgen. Sinds die tijd gebruik ik gewoon kleipdr. En dat bevalt goed. gr Jeltje
    beantwoord
  • Kleipoeder is soms heel handig. Maar als je een breuk wilt repareren vind ik dit het mooist met klei van de zelfde soort.
    Een zeef van 200 mesh is wel erg fijn. Ik gebruik zelf een zeef van 80 en 100 mesh. Dan heb ik geen last meer van korreltjes chamotte.
    Als je geen geld wilt uitgeven aan zeven, kun je ook een katoenen lap gebruiken. Deze span je op een bak zo, dat er een kuil ontstaat. Met veel water kan je klei dan zeven door de doek. Neem wel even de tijd, want het gaat niet snel.
    beantwoord
  • Ha Deddy,

    Ik lees nu pas dat het over slib gaat. Ik bedoelde engobe maken van de klei die je hebt gebruikt voor je werkstuk.
    Daarom moet je dan zo nauwkeurig de chamotte uit zeven. De tip om door een doek heen te zeven en met een ruime hoeveelheid water zal ik onthouden. gr Jeltje
    beantwoord
  • Engobe is eigenlijk gewoon gekleurd slib. Je kan dat dan op dezelfde manier doen en met oxides of bodystains kleuren.
    Nog een ander aardigheidje. Die chamotte die dan overblijft kan je weer gebruiken om textuur te maken in je engobe. Heel apart
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.