ALGEMEEN > Klei - algemeen > porcelein of gietklei om ballon te overgieten?

Hallo, een vraagje, zijn hier mensen die al gewerkt hebben met gietporcelein of gewone gietklei over ballonnen. Ik zoek een manier om ballonnen te overgieten en zo ronde grillige vormen te maken van verschillende groottes, maar hoe kan je het porcelein laten kleven aan de ballon, heeft er iemand tips? Met krantepapier? de ballon zou ik er wel uithalen want dat kan niet verbrand worden.

10 antwoorden

  • Denk dat het geen succes wordt.
    Misschien kun je eerst een lapkatoen (of andere stof die goed vocht opneemt) drenken in de gips. Dit over balonnen hangen en laten uitharden.
    Deze mallen vullen met gietklei en daarna weer uitgieten.
    Je moet wel rekening houden dat de mallen lossend zijn.
    beantwoord
  • Ik ga dat vanavond eens uittesten, dus de stof drenken in plaaster en daarna de ballon mee bekleden, natuurlijk maar tot de helft omdat anders na het gieten en opharden de vorm er niet uit kan.
    Moest ik ballon met gaasverband bekleden en daarop de gietklei lepelen en laten afdruipen? Of met kleefverband, ik heb hier nog een oud verband staan, ik ga testen. Ik laat weten hoe het is afgelopen, letterlijk en figuurlijk.
    beantwoord
  • Misschien kan je stroken (kranten)papier in de gietklei dompelen en die over de ballon drapperen. Die ballon kan je gewoon mee de oven in doen, die verbrandt wel. Oppassen met drogen want dan krimpt de klei.
    IK heb wel eens met gewone klei een ballon bekleedt maar nooit met gietklei.
    beantwoord
  • Ik heb je vraag nogmaals gelezen, zag toen pas dat je GEEN grillige vormen wilde.
    Ik zou dan gewoon een bak met gips maken en die bijnalaten uitharden.
    Even voordat je gips hard is, duw je de ballon erin. Eenmaal uitgehard, verwijder je de ballon.
    Zo maak je diverse mallen.
    Het nadeel is dat je de mallen goed moet drogen voordat je kan gaan gieten. (mal in de oven zet en een drogen bij 50 graden, niet hoger, dan gaat de mal brokkelen)
    Eenmaal een droge mal, giet je de gietklei erin. Eventjes laten staan totdat de gewenste dikte is bereikt.
    Klei eruit gieten en geduld hebben totdat de klei loskrimpt van de kanten.
    Werk uit de mal halen.
    Je kunt ook ballen nemen van diverse grootte. (die knallen niet zo snel kapot.
    Veel succes.

    Bovenstaande reactie (van gietklei met krant) lijkt mij niet geweldig werken omdat je maar zo'n dun laagje klei hebt om de krant zodat het erg snel gaat breken. (maar misschien heeft deze persoon, sorry ben de naam vergeten, wel goede ervaringen)
    beantwoord
  • Hallo, ik heb al resultaat, heb ook veel tegenslag gehad, maar ik blijf oefenen. Vooral met gietporcelein heb ik gewerkt. En het begint te lukken, maar ik ga nog niet te hard kraaien want de proefsels zijn nu aan het drogen en moeten nog gebakken worden.
    beantwoord
  • Hier het resultaat van mijn experiment, een paar zijn tijdens het drogen verongelukt (zo mag ik het noemen), maar die gelukt zijn, vind ik wel goed.
    beantwoord
  • 2de poging
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Ik werk zelf niet met gietporcelijn/klei maar vindt het wel een interresante topic . Liiliane je werk is goed gelukt . Mooi werk .

    Grtjs jan
    beantwoord
  • Omdat je het goed gelukt vindt, hier nog een plaatje of 2, nu zijn de onderstukjes er met silicone aan gelijmd.

    Het is misschien ook een idee als een bolle vorm drijgt in te vallen, ballon erin en opblazen.
    Bijlagen:
    beantwoord
  • heb met aandacht over de ballonnen gelezen. maar hoe komt het dat die kleiballon gerimpeld is? als je een ballon in de gips duwt is hij toch glad? misschien een stomme vraag, maar ik weet het dus niet!!!!
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.