ALGEMEEN > Diversen > stookprijzen

In ons dagcentrum beschikken we over een grote elektrische keramiekoven. Af en toe zou ik er graag eens eigen werk in bakken en wil dit graag vergoeden. Hoeveel zou ik ongeveer moeten betalen voor een oven van 200 liter te stoken naar 1050°? Iemand een idee?

5 antwoorden

  • Laten we zeggen de oven is 10kW, en we stoken met gemiddeld 150C/uur dan zijn we in 7 uur op 1050C. Dan verstoken we dus maximaal 70 kWh x 0,23 ct/kWh=€16
    In de praktijk zal de oven in het begin niet het volle vermogen gebruiken dus de stroomkosten zullen lager zijn. Hang er een stroomverbuiksmeter tussen en je weet het precies. Alles is ook excl. afschrijving oven/spiralen.
    beantwoord
  • Hierover is in het forum al meer geschreven. Kijk onder trefwoorden: stookkosten en stookkosten berekenen.
    of klik op de links:
    oud.klei.nl/forum/trefwoorden/713/stookkosten
    oud.klei.nl/forum/trefwoorden/2037/stookkosten%20berekenen
    beantwoord
  • Hallo Veerle. Mijn 200 liter oven is 13,2KW. Als ik biscuit stook, dan kost het mij ongeveer 9 Euro. Wat heel veel uitmaakt is hoe vol deze staat. Op de club hebben ze bijna dezelfde staan (180 liter en 9,2Kw)en die kost per stook ongeveer 11 Euro, maar deze staat dan wel behoorlijk vol. Zowel thuis als op de club stoken we in een Toma oven en met het lange programma (11 uur). Glazuur op 1040 kost bij mij ongeveer 8 Euro aan stroom en op 1240 11 Euro.
    Op beide ovens zit een Black Box controller waarmee we achteraf kunnen zien hoeveel tijd de oven op volle kracht heeft gedraaid. En dan kun je het gebruik uitrekenen (tijd X Kw van oven X Kwh prijs)
    Ik hoop dat je hier wat mee kunt.
    beantwoord
  • Zitten daar dan ook al de netbeheerkosten bij ingerekend? (en dat is in België niet gering hoor)
    beantwoord
  • Luciën, nee, die zijn niet meegerekend. Hier, in Nederland, betaal je 50 euro extra per maand om een aansluiting van 3 x 45 ampère te gebruiken. Normaal liggen de netwerkkosten op, ik geloof, 20 euro (3 x 25 ampère). Zit wel iets verschil in met welke netwerkbeheerder je hebt.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.