ALGEMEEN > Glazuur - kwastglazuur > Verschil porseleinverf en glazuur

Even een vraag over het volgende. Ik heb biscuit aardewerk ingekocht, o.a. Mokjes en bordjes zodat op een beurs waar ik sta kinderen deze kunnen beschilderen met glazuur. Ik werk met kant en klare kwast glazuren van Mayco.
Nu staat er ook een vrouw die een workshop servies beschilderen geeft, maar die werkt met porseleinverf. Mijn vraag is wat is het verschil? Is dat de baktemperatuur? Klopt het dat je met porceleinsver beter kunt "tekenen" dan met glazuur? Klopt het dat dit servies vaak al een transparante of witte glazuur laag heeft en daarover heen een laag met de porseleinsverf komt? I.p.v. Een biscuit product zoals het mijne, wat zeg maar nog "rauw" is? Ik wil graag weten waarover ik het heb als mensen mij hierover aanspreken of de verschillen willen weten.
Dank voor de tips.
gevraagd

17 antwoorden

  • Je kunt met stroke en coat best lekker dik schilderen, en is ook prima te doen in een dikke laag, al is het natuurlijk mooier om zoals het eigenlijk hoort er drie lagen op te zetten. Stroke en coat heeft als nadeel dat het maar langzaam droogt, je zou kunnen overwegen om de foundation van mayco te gebruiken. Is goedkoper, en droogt sneller. Hier een voorbeeld : De ondergrond van dit bord is gedaan met drie lagen foundation, de rest is er dik met stroke en coat in een keer overheen gegoten. Maar je kunt ook alleen de foundation gebruiken. Goed te doen met kinderen.
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Kinderen laten glazuren? dat lijkt mij niet verstandig.
    Laat je Mayco glazuur thuis en neem potten engobe mee.
    beantwoord
  • Waarom Hannie?
    beantwoord
  • Glazuur is niet veilig voor kinderen,als ze hun besmeurde vingertjes in hun mond sreken of in de ogen wrijven is dat niet gezond.engobe daarin tegen is volkomen veilig voor kinderen.
    mijn kleindochter van 10 jr.laat ik absoluut niet in aanraking komen met glazuur.
    Op potten glazuur staat ook vermeld dat het buiten bereik van kinderen gehouden moet worden.
    beantwoord
  • Hallo Hannie, ik begrijp,jouw standpunt, en veiligheid gaat voor alles, daar ben ik het mee eens. Ik begreep alleen dat Mayco glazuur gifvrij was, en natuurlijk snap ik dat als kinderen met hun vingers vol glazuur dit aan hun mond aflikken niet goed kan zijn, maar ligt misschien ook aan de leeftijd van de kinderen? Ik ken iemand die dit al jaren zo doet en met kinderen werkt en dit zonder problemen? Engobes ben ik persoonlijk nog niet in thuis, dus als je nog een ander veilig alternatief weet graag.
    beantwoord
  • Als je zeker weet dat mayco veilig is zal het misschien geen probleem zijn ,maar ik zou het toch eerst nog eens navragen bij je leverancier.
    beantwoord
  • Engobes zijn geen haar beter dan glazuren met veiligheidscertificaat.PS: glazuren kunnen niet door de huid dringen.
    beantwoord
  • Ja lucien,nu je het zegt,ik heb even op een potje engobe gekeken daarop staat ook
    Buiten bereik van kinderen houden.
    ik heb altijd geloofd dat het juist voor kinderen veilig is.

    hoe verantwoord is het dan je kind naar een workshop/kinderparty te laten gaan?
    beantwoord
  • Vanaf het basisonderwijs moet dit wel kunnen. Deze waarschuwing is bedoeld voor kleuters, net zoals de waarschuwing op wasproducten. In de USA richt zich deze waarschuwing voor kinderen beneden de 9 jaar.
    beantwoord
  • Oke, dank voor de reactie, dus beter vanaf 9 jaar en dan misschien met hanschoenen laten werken? Ik weet nog steeds niet wat het verschil is tussen glazuur en bv. Porceleinverf, ik zie dat er veel workshops aangeboden worden hiermee.
    beantwoord
  • Dank je voor je duidelijke antwoord Lucien.
    beantwoord
  • Voor het gebruik van kleur op keramiek is het gemakkelijker om bij kinderen met engobes te werken. De dikte daarvan komt overeen met die van verf en daar zijn kinderen wel aan gewend. Als je met gekleurde glazuren wilt werken vereisen die een voldoende dikke laag om goed te kleuren; dat vereist meer vaardigheid dan het aanbrengen van engobes.
    beantwoord
  • Sabine, jij vraagt wat het verschil is tussen glazuur en porselein verf. Jij kan dit makkelijk googlen :) (er is wel een groot verschil in de samenstelling in de twee, en de mogelijkheden wat jij ermee kan doen, en natuurlijk veilig of niet veilig.) Ik heb met kinderen gewerkt met keramiek beschilderen/tekenen. Wij hebben glazuur potloden gebruikt. Die lijken precies op een gewone potlood, maar de binnen kant is glazuur. Die kan je gelijk opbrengen op je potjes en bordjes die al biscuit gebakken zijn. Als die werkstuk getekend is, kan je een transparent glazuur overheen doen (die kan mat of glanzend zijn .... die glazuur is meestal dik, maar maak geen zorgen over dat je de tekening dan niet meer zit, omdat na het bakken wordt alles weer zichtbaar.) Deze potloden heten onderglazuur potloden. Tegenwoordig kan je ook prachtig porselein verf stiften kopen, die moet je wel gebruiken bij al geglazuurde werkstukken, en daarna moet je in de oven afbakken. Er zijn verschillende soorten te koop, qua baktemperatuur. (bedoel bijvoorbeeld de hobby porselein verf, die kan je in een thuis oven op 160 C afbakken. En sorry vanwege de taalfouten, Nederlands is niet mijn moeder taal :)
    beantwoord
  • Heb je het over de KreaDoe?
    Ik denk dat de workshop porselein schilderen (zie website) niets anders is dan porselein serviesgoed (als je geluk hebt, zal ook veel aardewerk tussen zitten) met de bekende potjes hobby porseleinverf die je moet "afbakken" in de keukenoven op 150 graden.
    Dat is dus appels met peren vergelijken.
    De Stroke & Coat van Mayco is inderdaad te gebruiken zonder transparant glazuur, MITS er all over geschilderd wordt. En dat kan je kinderen niet dwingen.
    Ik heb 11 jaar workshops aardewerk servies beschilderen gegeven, maar kinderen geweigerd (behalve als die met ouders meekwamen). Té dik schilderen geeft ook geen goede resultaten.
    Als je met engobes gaat werken, dan moet jij dat nog een keer gaan glazuren en zit je ook niet op te wachten neem ik aan.
    De onderglazuur potloden zijn ook niet geschikt voor kinderen, want deze vlekken bij het minste geringste.

    Ik hoop niet dat ik te negatief over komen, maar ik meen te weten waar ik over praat.
    beantwoord
  • Hallo Susan, negatief ben je niet, maar realistisch. Inderdaad is dus kreado en mayco niet te vergelijken dst is wat ik ook wilde weten voor als mensen daariver vragen hebben of denken dat "alles" hetzelfde is. Wat betreft workshops met kinderen daarover ga il nog eens goed nadenken overbhoe ik dst dan aan wil pakken en met welke materialen dat het beste is. Het valt nog niet mee 😀
    beantwoord
  • Uh ik bedoelde Marion :). Bedankt allemaal voor jullie feedback
    beantwoord
  • Mooi Els. Oke is misschien ook ng te overwegen dan foundation
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.