ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > werk vast op ovenplaat

Heel stom, glazuur te dicht bij onderrand aan gebracht van mijn werkstukjes.
Zitten nu dus vast op de ovenplaat.
Is er een manier om de werkstukjes (liefst heel natuurlijk) van de ovenplaat te krijgen?
gevraagd

14 antwoorden

  • :-( ....Neen.
    Ovenplaat beschermlaag niet aangebracht?
    beantwoord
  • Nee, inderdaad geen beschermlaag aangebracht.
    Ga dit direct regelen.
    Echt balen!!!!!nu dus werkstukjes en ovenplaat kwijt als ik het goed begrijp.
    Maar bedankt voor de snelle reactie!
    beantwoord
  • Janita, als de verkleving minimaal is kan je proberen met de ovenplaat op ietsveerkrachtigs te leggen en met een hamer op de ovenplaat te tikken. In het beste geval zal er een stukje ovenplaat aan het werkstuk hangen.
    beantwoord
  • http://oud.klei.nl/forum/o/6269/nieuwe%20ovenplaat%20beschermen?nm=t
    beantwoord
  • Hallo Janita,

    Ik zorg altijd voor een dubbele voorzorgsmaatregel tegen het tegengaan van dit soort problemen....
    Daarom zet ik onder elk werkstuk van mij, en de cursisten, een of meerdere rondjes van klei, die ik eerst bisquitstook en daarna aan beide kanten voorzie van een ovenbeschermmiddel, met het recept van Lucien. Als er dan toch iets misgaat met het lopen van een bepaalde glazuur kan ik die rondjes gewoon weggooien.
    Heb die rondjes overigens gemaakt in diverse diameters, maar je kunt er ook drie of vier bij elkaar leggen...
    Moeten natuurlijk wel goed vlak cq. waterpas zijn....
    beantwoord
  • Ginie, het keramisch vilt heeft dezelfde functie wat uw onderleggertjes beogen. Maar wat als er toch een verkleving is ? Ovenplaat gered, maar wat met het werkstuk ?
    beantwoord
  • Hallo Lucien,

    Het probleem is dat Keramik Kraft in Duitsland nog geen keramisch vilt verkoopt, vandaar deze oplossing....
    De ronde plaatjes tik je er overigens zo af met een klein hamertje, en ik heb een lieve echtgenoot die eventuele scherpe kanten wegslijpt.
    Ik neem aan dat jij wel een adres weet waar ik het keramisch vilt online kan kopen?
    Dit zou ik dan alleen voor mijn eigen grote sculpturen gaan gebruiken.

    Groeten Ginie
    beantwoord
  • http://www.willemsbvba.be/web/klei/index-klei.asp
    keramisch papier 2 mm.
    http://www.celsius-shop.be/webshop/product/6-prod
    keramisch papier 3 mm.
    Even surfen en misschien is er wel iemand in je omgeving die dit tegen een schappelijke prijs/hoeveelheid verkoopt. In de sector ' ovenbouw '?
    beantwoord
  • Bedankt Lucien!
    beantwoord
  • Graag gedaan. Na gebruik kun je best dit vild met een spatel van de ovenplaat halen en herbruiken.
    beantwoord
  • als je beide wil redden zou ik toch met een dremel met slijpkopje gaan... zo lukt het mij ook om het "heel" van de ovenplaat te krijgen"
    beantwoord
  • Zelfgemaakte onderleg plaatjes van klei zijn wel de goedkoopste en gemakkelijkste oplossing.
    Zorg er in ieder geval voor dat alle glazuur van de ovenplaat is afgeslepen voor je de ovenplaat weer gaat gebruiken. Als het glazuur de ovenplaat is ingetrokken dien je het verkleurde deel van de ovenplaat er uit te slijpen. Een dremel is wat te zachtaardig voor het slijpen. Ik gebruik daar een kleine haakse slijper voor met een doorslijpschijf voor steen. www.michelkuipers.nl
    beantwoord
  • Het is gelukt om de werkstukjes van de ovenplaat te krijgen. Ovenplaat heeft het niet overleefd maar 2 van de 4 (kleine) werkstukjes wel.
    Met de hamer de ovenplaat met beleid weggetikt,(tip van Lucien) en vervolgend de achtergebleven stukjes ovenplaat met de dremel weg geslepen.
    Voor eigen gebruik zijn deze werkstukjes goedgekeurd!
    Helaas lukt het me niet een foto bij te voegen.
    Maar heel erg dank voor alle reakties! Super!
    beantwoord
  • Michel: die tip van de onderleg plaatjes kwam van jou!
    Tot op heden ben ik met die oplossing zeer gelukkig....
    Gebruik het ook in de raku-oven! Kan er desnoods ook een aantal op elkaar stapelen, dit om de werkstukken gemakkelijk te pakken uit de hete oven.
    Verder ook geschikt als extra stapelmateriaal voor ovenplaten, daarom belangrijk dat ze niet krom zijn.
    Dus nogmaals bedankt Michel!
    Maar ga thuis wel op zoek naar een adres voor keramisch vilt voor mijn sculpturen van ong. 80 cm. hoog en 40 breed en ong. 35 cm. diep.
    Tot op heden zijn deze nog niet vast gaan zitten, maar wil meer met kleurpigmenten en kruipglazuren gaan experimenteren, en dan weet ik niet wat er dan gaat gebeuren. Zou zonde zijn als ik daarmee mijn werk verpest...
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.