ALGEMEEN > Ovens > Van welk materiaal is isolatiedeken van economy favourite van Keramisch instituut gemaakt?

Ik kreeg de vraag of er asbest in de isolatiedeken zit.
gevraagd

6 antwoorden

  • Beste Elly, ik zou het navragen bij Keramisch instituut maar zolang ik weet mag er al lange tijd geen asbest verwerkt worden in dit soort dekens. Überhaupt niet meer in isolatie of ergens anders in.
    beantwoord
  • Elly, de huidige isolatiedekens zijn gemaakt van Kaolien. Men noemt dit dan ook Aluminium-silicaat vezel-deken. Belangrijk om weten is waar nu dit gevaar schuilt in asbestvezel. Deze vezels zijn natuurlijk gevormd door Magnesium-silicaat kristallen die de vorm hebben van lange octagonale naalden. Als je asbestvezels zou vermalen tot extra fijn poeder, bekomt men Talk. Het probleem voor het gebruik door de NASA van asbest was dat dit maar bestand is tot 1100°C door aanwezigheid van kleine hoeveelheden Calcium.Om deze reden heeft men dit Al-Si deken ontwikkeld. Echter, bij verwerking is dit even schadelijk voor de longen dan asbest, gezien deze ook dezelfde naaldstructuur heeft. Opletten dus.
    beantwoord
  • Bedankt voor de moeite.
    Het Keramisch instituut bestaat niet meer.
    Mijn oven is ong. 30 jaar oud.
    beantwoord
  • Het Keramisch Instituut is nu Keramikos geworden.
    beantwoord
  • Bedankt Michel
    beantwoord
  • Beste Elly

    Met een beetje googelen wordt je snel e.e.a. wijzer.
    Zo vond ik de nodige info op

    https://www.fnvbouw.nl/SiteCollectionDocuments/Veilig%20en%20gezond%20werken/Arbowijzer%2018-WerkenMetIsolatiematerialen-2010.pdf

    Wat Luciën aangeeft is dus heel verstandig. Wel geldt, zo meen ik, net als bij asbest, dat zolang je er maar vanaf blijft (niet zagen, knippen, snijden etc) er geen groot gevaar bestaat. Zolang de deken integraal in de oven is verwerkt, bijv. als isolatie in de tussenwand, is er geen reden je zorgen te maken. Maar zodra je, en dat doen veel rakustokers en zelfbouwprojecten van ovens, met losse dekens aan de gang gaat (dus wel gaat knippen en snijden) is een goed masker en ook andere bescherming noodzakelijk. Goed schoonmaken van kleding achteraf is ook onontbeerlijk.
    Verder geldt niet te voorzichtig en wel met verstand en kennis te werk gaan.

    Groet en veel plezier!!!!!!!
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.