ALGEMEEN > Glazuur - problemen > Glazuur op de scherf bladdert

Scherf is gestookt op 1050*C
Na de biscuitstook een bronsglazuur aan gebracht.
Na het drogen ging het glazuur op een paar plekjes bladderen.
De glazuur laat op wat kleine plekjes los. (Wat haarscheurtjes)
Gaat de glazuur evengoed hechten bij de glazuur stook?
Moet ik het glazuur eraf vegen/krabben?
Dit heb ik nog nooit gehad terwijl ik deze glazuur al veel gebruikt heb.
Bijlagen:
gevraagd

10 antwoorden

  • Hoi Carin,het ontstaan van haarscheurtjes kan gebeuren bij te snel afkoelen. Het loslaten van de glazuur komt voor wanneer je na biscuit stook met vette vingers aan het werkstuk komt waardoor op die plaatsen het glazuur slechter hecht.
    beantwoord
  • Om het vorige verhaal aan te vullen, je kunt het glazuur eraf spoelen en opvangen voor hergebruik en daarna het werkstuk vetvrij maken en opnieuw glazuren.
    beantwoord
  • Beste Joost. Ik denk dat het werk nog niet gebakken is. Carin, ik denk dat het beste is om je glazuur wat glad te strijken met je vingers (en plastic handschoenen aan) . Laat het van de scherf los, dan zou ik het er helemaal afhalen en afscheuren. Dan is je scherf vet. Kun je het glad strijken, dan je hele werkstuk glad strijken en afbakken. Met bronsglazuur heb ik het wel eerder gehad dat het ging schilderen . Glad strijken werkte bij mij. Succes!
    beantwoord
  • Sorry Kees, dat ik je Joost noem. Foutje. Je laatste bericht ben ik geheel met je eens.
    beantwoord
  • Carin, het barsten van dit type glazuur bij aanbrengen met een kwast is normaal. Bij spuiten heeft men dat niet. Ik denk dat dit niks te maken heeft met een ' vettige scherf '. Zoals Kees en Marcel hebben voorsteld ; afhalen die handel. Voeg er flink wat arabische gom aan toe en een beetje glycerine. Het mengsel niet te dik aanmaken. Beter 4 laagjes dan 2.
    beantwoord
  • LuciĆ«n, ik heb deze glazuur al vele malen eerder gebruikt en hier nog nooit last van heb gehad. Misschien was het object toch vettig! Ik ga het eerst aan strijken als het dan loslaat haal ik de glazuur eraf. Hoe ontvet ik het werk dan????
    beantwoord
  • Hallo Carin,

    Doe nou zoals Lucien Tinck je aanraadt.
    Trouwens .... De scherf kan niet vettig zijn na een biscuitbak. Als er al vet zou zijn is deze in de oven geheel verdwenen. Je hebt hier te maken met een zeker krimpverschil tussen de aangebrachte en later gedroogde glazuur en een eventuele stoffige plek. Wanneer er stof op de biscuitscherf aanwezig is krijg je dit ' afbladderen ' ook iets sneller.

    Doen wat Lucien aangeeft en het gaat zeker goed.

    Succes!
    beantwoord
  • Wanneer een glazuur lange tijd nat aangemaakt blijft staan breekt de lijm af die er in zit. Voeg dat opnieuw toe en het probleem is opgelost (zie opmerking Lucien).
    beantwoord
  • Ik ga het proberen. Inderdaad na biscuit stook kan je werk niet meer vettig zijn.
    Weten jullie wel hoe je vettigheid eraf krijg?
    Als je je glazuur eraf spoel, kun je dan na het drogen gewoon weer opnieuw glazuren.
    Moet je dan niets meer van tevoren met je scherf doen?
    beantwoord
  • Nee, niks aan doen van te voren. Wel even iets laten drogen. Daarna ..... zie Lucien.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.