ALGEMEEN > Klei - algemeen > Is ball clay ook geschikt voor plastisch maken van klei?

Twee vragen.
1. Slibwater geef ik toch wel vaak aan de tuin omdat het anders op den duur gaat stinken. Ik heb gelezen dat bentone en bentoniet geschikt zijn om de klei die ik hergebruik plastisch genoeg te maken, maar is dat met ball clay eigenlijk ook zo?
2. Bij Keramikos hadden ze alleen maar witte ball clay (ik weet niet of het in andere kleuren wel kan bestaan). Als je dat vermengt met gele en rode klei, dan wordt die klei zeker wat fletser van kleur, of loopt dat zo'n vaart niet? (Of, hoe zit dat met bentone en bentoniet, wat voor kleur heeft dat en wat voor invloed heeft dat?).
gevraagd

2 antwoorden

  • 1- Stank komt door schimmelvorming. Enkele druppels Dettol kan dit verhelpen.
    2- Bentoniet kan helpen, maar laat zich slecht mengen in broodje klei. Enkel van toepassing in poederklei ( 2-4%). Heeft geen invloed op de kleur van de klei. Bentone is te duur voor klei en beter geschikt voor glazuur.
    beantwoord
  • Op zich is er niets mis mee wanneer klei gaat stinken. Sterker nog de rotting die daaraan ten grondslag ligt zal er voor zorgen dat de klei juist wat plastischer wordt. Een toevoeging om de klei plastischer te maken is dus niet nodig.
    Bij Keramikos wordt er gesproken over witte ball clay omdat er ook soorten ball clay bestaan die meer verontreinigd zijn.
    Mocht je de ball clay willen kleuren is een toevoeging van ca 4% ijzeroxide een optie voor roodbakkende ball clay.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.