ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > rode glazuur op bruine klei.

Ik heb voor een vriendin een stuk van bruine klei gebakken op 1050 gr. met terra rosenrot. Het is bruin geworden. Wat gebeurt er dan?
gevraagd

7 antwoorden

  • Dat kan allerlei oorzaken hebben. Maar belangrijk is dat je een foto bijvoegt van het gebakken resultaat. Aan de hand daarvan is het misschien mogelijk daar iets zinnigs over te zeggen. Ook, welke klei is er gebruikt (merk en nr)?
    beantwoord
  • Michel dank voor je reactie. Ik ga dit even uitzoeken want deze gegevens ken ik niet van haar.
    Overigens heb ik nu van haar een schaal van witte klei (25%) met dezelfde glazuur gebakken en het resultaat is ook niet goed : de glazuur is weggevreten. Er zijn geen andere werkstukken meegebakken. Dus er moet volgens mij iets in de klei zitten of ik heb te hoog gestookt, hoewel de stooktemperatuur tussen 1020 en 1080 gr. ligt zoals aangegeven door Terra.
    beantwoord
  • Tiny, wat voor merk is dit glazuur ? Botz kwastglazuur?
    beantwoord
  • Er zijn een aantal oorzaken aan te geven voor het optrekken van het glazuur.
    Wanneer de biscuit stook lang geleden is geweest kan het stof op de biscuitschaal de oorzaak zijn.
    Op ongebakken klei glazuren werkt soms niet goed.
    Als je te dik glazuurt met een glazuur dat een hoge oppervlaktespanning heeft tijdens het uitsmelten(bv een wit glazuur) trekt het ook op.
    Maar de meest waarschijnlijke oorzaak is dat het glazuur al wat langer heeft gestaan en is verouderd. De lijmwerking is dan afgenomen. De glazuurlaag vertoont na het drogen dan een craquelure of trekt op. Het toevoegen van lijm/CMC/tylose aan het aangemaakte glazuur is dan de oplossing.
    www.michelkuipers.nl
    beantwoord
  • Volgens mij heeft het bruin bakken van het eerste werkstuk niets met de glazuur te maken. Als je een kleur over bruine (rode of zwarte) glazuur zet, krijg je nooit die gewenste kleur.Want het glazuur wordt beinvloed door de klei er onder. Dat lukt alleen bij witte klei. Wil je echt die kleur rood, of een andere kleur, dan moet je er eerst een witte engobe onder zetten.
    (Zelf vind ik de nieuwe kleur vaak erg mooi)
    Vervolgens: rood is best een moeilijke kleur.
    Maar wat Michel zegt is ook waar. Toevoegen van wat tylose of pehatine kan helpen tegen het optrekken. Ja ja, glazuren blijft het moeilijkste onderdeel van ons werk.
    beantwoord
  • In de tweede regel bedoelde ik natuurlijk KLEI
    beantwoord
  • Bedankt allemaal voor je reactie. Ik ga nog uitzoeken wat er nou precies gebeurt zou kunnen zijn. Fijne feestdagen.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.