ALGEMEEN > Chemicaliën - Grondstoffen... > Bariumsulfaat

Hallo,
Wij gebruiken vaak een glazuur zwart waar soms een bruine verkleuring in zit, en waar bariumsulfaat in verwerkt is.
Het recept is:
kaliveldspaat 42
dolomiet 13
kaolien 8
bariumsulfaat 2,36
kwarts 20
kopercarbonaat 0,5
zwart ijzeroxide 5
bentoniet 2
Nu is mijn vraag : kan het bariumsulfaat vervangen worden door bariumoxide of iets wat veiliger of gezonder is?
Het glazuur wordt gebakken op 1250° , het loopt mooi uit. Maar het is eigenlijk het bariumsulfaat wat mij ongerust maakt. Het wordt veel gebruikt voor gebruiksgoed.
Of... is dit glazuur veilig op 1250° gebakken en maak ik mij onnodig ongerust ?
Groetjes Diana

4 antwoorden

  • Diana, Bariumsulfaat is hoe dan ook onstabiel in een recept. Dit komt doordat het oplosbaar is in water. Het is niet minder veilig dan de oxide vorm, maar gezien de temperatuur en de geringe hoeveelheid denk ik wel dat het veilig is. Je kan ook uitgaan van een fritte met barium, maar zal weinig verschil maken.
    beantwoord
  • Lucien, bedankt voor het vlugge antwoord. Het glazuur wordt veel gebruikt in ons groepje. Glazuren zijn voor mij nog steeds een beetje (veel) latijn, maar 'k vind het zo boeiend. groetjes Diana
    beantwoord
  • Op zoek naar wat informatie naar bariumsulfaat kwam ik op dit forum terecht. Hier lees ik echter een onjuistheid. Bariumsulfaat is een slecht oplosbaar zout. Zie oplosbaarheidstabel Binas
    beantwoord
  • Je hebt gelijk Wim. Dit is een uitzondering op de regel.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.