ALGEMEEN > Chemicaliën - Grondstoffen... > segerformule, chemische samenstelling gezocht

Ik heb enkele oude fritten gekregen.de 3911 een Calcium Boraat fritte en Fritte M4067 een Zink Barium.
Kan mij iemand aan de segerformule/chemische samenstelling van deze fritten helpen?

10 antwoorden

  • Elly,goed nieuws ! Ik heb deze fritte gevonden in een catalogus van KAHLEN KERAMIK ( voorganger van Keramik kraft ) uit 1991.

    3911 CALCIUMBORATFRITTE 2268

    CaO 0,097 1,500 B²O³ SiO² 0,609 ( Mol.Mas. staat er niet bij )


    beantwoord
  • Hoi Elly,

    De fritte 3911 heb ik (nog) niet gevonden.
    De formule van de M4067 is: 0,10 K2O, 0,50 BaO, 0,30 ZnO, 0,10 PbO, 0,10 Al2O3, 1,00 SiO2
    beantwoord
  • Jeltje bedankt. Ondertussen had ik deze samestelling ook gevonden bij Keramikkraft.de
    De fritte 3911 is moeilijk te achterhalen. Hopelijk is er nog iemand die de gegevens van deze oude fritte heeft. Via google krijg ik geen hit. En digitialfire kent de fritte ook niet!
    Afwachten maar.
    beantwoord
  • Elly, buiten 3911, staat er nog ergens een fabrieksmerk of een verdeler op ?
    beantwoord
  • Hallo Lucien.
    Dank voor je reactie.
    Helaas zit de fritt niet meer in de originele verpakking. Wat ook nog op de pot staat is het cijfer 04. Misschien is dat een verwijzing naar een oud fritte nummer? Meer informatie heb ik niet meer.
    groet Elly
    beantwoord
  • je schrijft dat het een calciumboraat fritte is.
    De formule voor calciumboraat = CaO 2B2O3
    heb je daar iets aan?

    beantwoord
  • Helaas niet Frans, maar toch bedankt voor je reactie.
    Ik ken een calcium boraat fritte van CTM en daar zit naast caO en BO ook KO -AlO en SiO in. dus....blijft de vraag staan.
    beantwoord
  • Elly, als je een recept hebt waarvoor je weinig Calciumboraat fritte nodig hebt, zal het verschil niet zoveel uitmaken.
    beantwoord
  • Beste Lucien.
    Te 😜 gek, geweldig!!
    Bedankt voor je inzet en moeite. Fijne feestdagen. Elly
    beantwoord
  • Jij ook, en succes met je nieuw speelgoed. :-)
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.