ALGEMEEN > Klei - algemeen > Schimmel op natte klei

Omdat ik langzaam werk bewaar ik mijn werk onder doeken die ik nat spuit en dan afdek met plastic. Nu geeft dat zwarte vlekken, ik denk dat het een schimmel is. Het is een rode gechamoteerde klei van Creaton. Heeft iemand daar ervaring mee? Gaat dit weg bij het stoken? Ik stook tot 1180.
Marieke Geerlings

8 antwoorden

  • Elk materiaal van organische oorsprong gaat totaal verbranden. Indien je schimmel wil vermijden, giet een beetje Dettol in het spuitwater ( boorzuur werkt ook ).
    beantwoord
  • Geen enkel probleem hoor. Zolang de schimmel vochtig blijft is er geen gezondheidsrisico. Na de stook zal de schimmel verdwenen zijn.
    beantwoord
  • Dank jullie wel. Goede tip van de Dettol, dat ga ik proberen.
    beantwoord
  • De schimmel is toch niet weggebrand, dus nu ga ik de tip van de Dettol in het vervolg toepassen.
    beantwoord
  • ik heb weleens horen zeggen dat schimmel juist wel goed is voor de klei. Ik heb het ook vaak en ik kneed het gewoon allemaal door elkaar...
    beantwoord
  • Schimmel is organisch en dus verbrand dit totaal.
    beantwoord
  • Schimmel in de klei maakt deze iets plastischer. Geen probleem als je de klei maar doormengt.
    beantwoord
  • Het kwam op de klei nadat mijn werk al klaar was en ik het bewaarde onder vochtige katoenen doeken en plastic omdat ik er nog verder op moest werken, dus ik kon het niet meer doorkneden.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.