ALGEMEEN > Breuken, scheuren kapotvriezen, restaureren etc. > Beelden in de tuin (vorstbestendig?)

In de laatste Klei (mrt 2006) , las ik een stukje over het kapot vriezen van potten.
Mijn ervaring met keramische beelden in de tuin zijn goed. Ik heb sommigen al heel wat jaren staan.
Een tip van iemand die veel buiten sculpturen maakt van klei, is dat je het werkstuk niet direct op de aarde moet plaatsen. De grond blijft in beweging als die bevroren is, en het werkstuk is wel vast gevroren aan de grond en kan niet meer mee gaan met de aarde, daardoor spanning en scheuren.
Het gaat hier niet dus over potten, die gedraaid zijn, maar met de hand op gebouwde werkstukken, en niet geglazuurt. gr Jeltje

gevraagd

4 antwoorden


  • Potten in de tuin of rond het huis,
    Ook ik heb het gelezen, en al vaak is het hier ook al te spraakke gekomen dat het winters kapot vriest .
    Wij wonen achteraf op het platteland dus regen en vorst komt van alle kanten,en iedere herfst als de zomerbloemen uitgebloeit zijn vul ik de potten weer met winterplanten b.v. skimmia, vossebes ,en zet ze weer overal neer en iedere pot overleeft de winter weer .
    Ik heb rode,bruine en witte klei gebruikt,en ze ook allemaal geglazuurt .Ook de zon,en de maan blijven aan de muur hangen en alles komt de winter weer door.De afgelopen winter lag de sneeuw zo hoog dat er geen pot meer te zien was ,mijn advies is dan ook gewoon laten staan en er niet aankomen alles vanzelf weer laten ontdooien .
    Groeten Gerrie.
    beantwoord
  • Beste Gerrie,
    Als alles heel blijft heb je geluk gehad.
    Ook wij zitten in het buitengebied en hebben rondom het bedrijf erg veel keramiek buiten staan.
    Voordat de vorst invalt maak ik een ronde om te zorgen dat de vormen waar water in blijft staan op zijn kop gezet worden.
    Van het anderde werk waar de afwatering goed is blijft het meeste heel.
    Toch heb ik verschillende keren vorstschade gehad.
    Iets vergeten op de kop te zetten, een plantenbak van roodbakkende klei.
    Mijn advies is, waar water in blijft staan op zijn kop of afdekken, klei die poreus is niet buiten laten staan.
    met vriendelijke groet,
    Hans
    beantwoord
  • Niet alles vriest kapot wat buiten blijft. En dat is maar goed ook. Als je een spreeuwenpot of nestpot voor andere vogels maakt moet die poreus blijven. Niet voor de pot, maar voor de vogels. Het vocht dat jonge vogels produceren moet opgenomen worden door de wand. Zo niet dan is er de kans op verschimmelde vogeltjes en dat kan niet de bedoeling zijn.
    Nestpotten laag stoken dus. Gaat ie kapot, een nieuwe maken!
    beantwoord
  • Beste Addy,
    Je hebt helemaal gelijk met die nestpotten.
    Maar er is een verschil tussen poreus en poreus.
    Als je bakt op 900 C is het werk erg poreus en vriest heel makkelijk kapot. Als je bakt op 1050 is het nog steeds poreus, wel minder, maar kan het beter tegen vorst. Dan vriezen potten alleen in ongunstige omstandigheden kapot.
    Wat zijn ongunstige omstandigheden:
    Kwakkelweer, veel regen of natte sneeuw met als gevolg dat alles doorweekt is en dan een beetje vorst erover.
    Strenge vorst gaat vaak gepaard met heel droge oostenwind, dus bij strenge vorst kan het zijn dat de poreuze keramiek droog is en dus niet stuk vriest.
    groeten
    Hans
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.