ALGEMEEN > Engobe - Bodystain - Glazestain - Kleurpigmenten - Majolica - Sinterengobe > Is er een medium waarin je pigmenten oplost?

Ik beschilder mijn werkstukken met pigmenten in water 'opgelost',maar dan krijg ik geen of vaak geen strakke lijnen.
Na het inkleuren gaat er een kleurloze glansglazuur over.het resultaat is wel leuk,maar ik zou graag preciser willen werken.
gevraagd

7 antwoorden

  • Maak met de pigmenten engobes met een hoog percentage van het pigment alsook wat fritte.
    Maak voor aardewerktemperatuur een paar testjes met als uitgangspunt
    klei 50
    pigment 40
    fritte 10
    Bij steengoedtemperatuur kun je in plaats van de klei met wat fritte een porseleinklei gebruiken.

    Succes ermee, www.michelkuipers.nl
    beantwoord
  • Dank je wel ,ik ga het proberen
    beantwoord
  • maakt niet uit welke fritte Michel?
    beantwoord
  • daar ben ik ook wel benieuwd naar,want zonder die informatie kunnen we niks :)
    beantwoord
  • Pigmenten los je niet op maar maak je aan. Ik doe dat met transparant glazuur (1:2) en wat medium samengesteld uit een cmc lijm en bentone. Het boek van Netty Janssen is een aanrader als je wilt werken met pigmenten.
    Succes!
    Gerrit Sman
    Atelier de Violier

    beantwoord
  • Karin, maakt niet uit welke fritte gezien de geringe hoeveelheid en enkel dient als sinter-middel. EfficiĆ«nter dan transp. glazuur.
    beantwoord
  • thanx Lucien :)
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.