ALGEMEEN > Ovens > Tikkende werkstukken

Ik heb nog al eens dat mijn werkstukken na de glazuurbrand een tijdje blijven tikken. Soms denk je wel eens dat het zo kapot gaat klappen.
Ik heb een computergestuurde bovenlader. Het bedieningspaneel is van Kittec (bentrup instr) en heeft een aantal vaste programma's, die ik eigenlijk altijd gebruik. Mijn glazuurstook bak ik meestal op 1000 graden.
Maar nu lees ik wel eens over pendelen enz. maar zou niet weten hoe ik dat met een computergestuurde oven moet doen. Heeft iemand tips voor mij.
gevraagd

5 antwoorden

  • Hoi Edith,

    Dat je werkstukken een tijdje blijven tikken is niet zo heel erg ongewoon. Ik heb het zelf ook met een paar dingen gehad. Volgens mij is het het glazuur dat dan aan het krimpen is, maar ik weet het niet zeker. Het tikken kan soms maanden duren...

    Met een computerbesturing kun je pendelen, door de eindtemperatuur of de middentemperatuur een tijdje vast te houden. Bij mijn regelapparaat heb je per stukje opstoken 3 dingen die je kunt invullen; het aantal graden per uur dat de oven opstookt, de gewenste temperatuur waar hij op dat stukje traject moet uitkomen en de duur van de pendel als hij die temperatuur eenmaal heeft bereikt. Over het algemeen pendel je alleen bij een gladbrand om het glazuur de kans te geven om mooi uit te vloeien. Bij een glazuur spreek je van een smelttraject ipv een smeltpunt, omdat alle afzonderlijke ingredienten in het glazuur een ander smeltpunt kunnen hebben. Zou je tot een temperatuur stoken waarop het laatste ingredient uitsmelt, dan kan het dus gebeuren dat dat ingredient niet lang genoeg op die temperatuur zit om tot smelt te komen. Als je pendelt krijgt het die kans wel.

    Wat je nog meer kunt doen dmv pendelen, is in feite een wat hogere temperatuur bereiken dan je oven aankan. Stel, je hebt een oven die bv. maar maar tot 1100 graden kan stoken, . Als je op die eindtemperatuur - om maar wat te noemen 2 uur pendelt (dit is slechts een voorbeeld; ik weet niet of het zo is) - dan zou je bv. een glazuur kunnen gebruiken dat op 1150 of 1200 graden gestookt zou moeten worden. Het glazuur krijgt nl. op de eindtemperatuur veel langer de tijd en zal dan alsnog uitsmelten (nogmaals, die 2 uur is fictief; zou je kunnen uitproberen).

    Succes,

    Karin
    beantwoord
  • beste Edith,

    Het tikken wat je hoort is het craqueleren van het glazuur.
    Tijdens het afkoelen van je werkstuk krimt dat.
    Als je glazuur meer krimpt dan de klei dan scheurt het.
    Als dat gebeurt hoor je dat tinkelen.
    Als de glazuur er dik op zit kan dat soms heel hard klinken, zeker als de vorm werkt als een klankschaal.
    Het stookproces heeft er dus geen invloed op.
    Als er een te groot spanningsverschil zit tussen de klei en het glazuur zal dat altijd tot haarscheuren, of het tegenovergestelde, afspringers leiden.
    Als je het werk vrij warm uit de oven haalt zal door de snelle afkoeling er ineens heel veel craquele ontstaan, laat je de oven helemaal afkoelen dan duurt het langer, het staat dan dagen, weken op de plank te tinkelen maar het effect blijft hetzelfde.

    Om haarscheuren te voorkomen kun je wat extra kwarts toevoegen aan het glazuur. proefjes maken en uitproberen. bv 2 - 4 - 6 - 8 % kwarts toevoegen en zien wat er gebeurt.

    succes
    Hans
    beantwoord
  • Hallo Hans,

    Na dit gelezen te hebben zou ik dit willen gebruiken om juist craquelé te krijgen in mijn glazuur. Ik zou graag een soort Raku craquelé willen krijgen met grote barsten zonder Raku stook. Er zijn in de handel kant en klaar glazuren waar je kleine craquelé mee krijgt ( BOTZ heb deze ook reeds gebruikt) waar ik als beginner tot nog toe alleen maar mee werk trouwens. Heb totaal geen verstand van zelf glazuren maken. Heb je misschien een tip hoe ik deze grote craquelé toch kan krijgen? Vast bedankt voor je reaktie. groetjes Anita.
    beantwoord
  • Anita,
    Gezien u geen gewenste temperatuur hebt opgegeven, ga ik er van uit dat u een glazuur zoekt op lage temperatuur ( zoals Raku ).
    Je kan ook Raku-glazuren electrisch stoken. De barstjes zullen minder zichtbaar zijn doordat er geen rook aan te pas komt. Dit kunt u verhelpen om achteraf het glazuur met schoensmeer te bewerken.
    Alvast een recept voor 1000 - 1080°C.
    Transp.glans craquelée.

    Fritte M&M 1233 71%
    Kwartsmeel 14
    Kaolien 14
    Bariumcarbonaat 1

    Succes
    beantwoord
  • Hartelijk dank Lucien voor deze tip en snelle reaktie.
    Bijlagen:
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.