ALGEMEEN > Stoken > stookkosten

zijn de kosten voor het stoken van een volle oven meer dan die van een minder volle.

16 antwoorden

  • Hierover is al vaker geschreven in het forum. Kijk onder trefwoord: stookkosten of klik op link: oud.klei.nl/forum/trefwoorden/713/stookkosten
    beantwoord
  • Ja. Hoe voller de oven staat, hoe meer warmte er in gestopt moet worden. Zie het alsof je 1 liter water moet opwarmen of 2 liter water . Het duurt langer om 2 liter aan de kook te brengen dan 1 liter, dus gaat er meer energie in dan 1 liter water.
    beantwoord
  • Daar staat tegenover dat lucht hitte minder goed vast houdt.
    Ik zelf denk dat een volle oven minder energie gebruikt per stuk dan een minder volle oven.
    ik bedoel dus aantal stuks aardewerk gedeeld door energiegebruik
    beantwoord
  • Dat ben ik niet met je eens. De ovencomputer bevestigt mijn redenering. Die geeft na een stook de hoeveelheid tijd aan dat deze werkelijk gestookt heeft. Ik zie bij een volle oven een langere tijd dan bij een halfvolle oven, al gaat het niet over grote verschillen.
    beantwoord
  • Frans heeft helemaal gelijk met zijn opmerking over rendement per stuks vulling, of, zo men wil, per kilo vulling van de oven. Dat heeft er mee te maken dat bij zowel een relatief lege oven als bij een volle oven de ovenwand zelf ook altijd mee opgewarmd moet worden.
    In dat verband zal een glazuur anders uitsmelten in een relatief lege dan in een volle oven. Om die reden stook ik het laatste deel van het stook traject altijd in dezelfde tijd als een volle oven er over zou doen. (het uitsmelten van een glazuur is aan de stooktijd gerelateerd)
    Met groet aan Marcel en Frans www.michelkuipers.nl
    beantwoord
  • Michel, betekend dan een lege oven duurder in stoken is dan een volle oven? Of loop ik iets mis?
    beantwoord
  • Doe de test : plaats 3 Segerkegels bij in een volle oven met een programma wat reeds heeft aangetoond dat dit optimaal is voor het uitsmelten van een bepaald glazuur. Stook dan met een lege oven met hetzelfde programma én met dezelfde nrs. Segerkegels zoals bij de eerste stook. Vergelijk dan de twee reeksen Segerkegels. Dit is een objectieve test.
    beantwoord
  • Ja, hier kan ik niet omheen. Als drie keramisten met ervaring toch anders zeggen dan is er toch iets mis aan mijn bewering, gniffel. Lucien, de test kan ik helaas niet uitvoeren, ik heb geen segerkegels.

    Maar nu even heel kort door de bocht. Joke vraagt of de kosten hoger zijn van een volle oven ten opzichte van een halfvolle oven. Dan is het juiste antwoord: nee, de kosten zijn lager dan een halfvolle oven?
    beantwoord
  • Marcel, ik zeg niet dat je ongelijk hebt. Ik geef enkel aan hoe je je gelijk kunt bewijzen.
    beantwoord
  • Aha, Lucien. Ik snap wat je boedoelt.
    beantwoord
  • Marcel, met mijn voorstel kan men ook vaststellen dat het eindresultaat met een volle oven niet gelijk is met een halfvolle oven, beiden gestookt met hetzelfde stooktraject.
    beantwoord
  • Marcel, je maakte een vreemde conclusie. Natuurlijk is een lege oven goedkoper te stoken. Een volle oven is duurder om te stoken, in haar totaal. Per item in de volle oven zijn er natuurlijk wel minder kosten om dat item te stoken. Samen rijden in een auto zal meer brandstof vereisen maar maakt het reizen per persoon goedkoper.
    beantwoord
  • Michel, dat klopt. Maar ik raakte een beetje verwart in het idee van Frans. Ik snap hoe meer stuks keramiek in je oven zet, hoe goedkoper de kosten per stuk keramiek worden. En een goed voorbeeld, Michel. Dus uiteindelijk is in zijn totaal een volle oven duurder dan een halfvolle oven, en dan niet gekeken naar de kosten per stuk.

    Lucien, dat kan ik goed begrijpen.

    Dank jullie allen voor het geduld!
    beantwoord
  • Marcel, dat klopt niet helemaal. 1- Bij een volle oven vraagt dit meer tijd om op te warmen. Door meer tijd is er ook meer energiedoorstroom( door de wanden ). Een halfvolle oven zal sneller opwarmen en moet wel iets hoger gestookt worden dan een volle oven om hetzelfde resultaat te hebben, maar weegt niet op tegen verlies via de wanden.
    2- Er is ook nog het verschil tussen een oven in steen of een oven in refractaire vezels. Deze laatste gaat minder warmte opslaan. Bij oude oventypes is het opwarmen van de keramische voorwerpen om zo te zeggen een bijproduct van de stook.
    beantwoord
  • Puuuuuffffffff.😅 Wel leerzaam heren!
    beantwoord
  • Zo is het maar net, Marjan, helemaal mee eens!
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.