ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > Mat transparant glazuur voor 1200 graden.

Ik heb onder de glazuurrecepten twee recepten gevonden, namelijk nu mer 1:
25 fritte 1233
41,7 ball clay
16,7 zinkoxide
16,6 talk

En nummer 2:
50 k. Veldspaat
10 kwarts
15 krijt
10 zinkoxide
15 kaolien

Dit laatste zou geschikt zijn tot 1240 graden.

Nu is mijn vraag welke van de twee het meest geschikt is voor 1200 graden? Want bij de eerste stond geen temperatuur bij.
Ben wel in het bezit van alle grondstoffen.
gevraagd

11 antwoorden

  • Gewoon testen in de oven. Leg onder een staand proefplaatje een biscuit tegeltje voor evt te veel uitsmelten.
    beantwoord
  • Ginie, het eerste recept lijkt me zo op het eerste zicht voor een lagere temp. dan het tweede.
    beantwoord
  • Zou er tussen de recepten ook verschil zijn in kwaliteit?
    Ben vreselijk teleurgesteld in een gekocht poederglazuur van Keramik Kraft dat knettervast zat na het aanmaken. Heb op advies van jou Lucien wel het hele zooitje losgemaakt en er cmc aan toegevoegd, maar daar is het glazuur niet mooier van geworden.
    Vind zowiese dat eigengemaakte glazuren niet de neiging hebben om vast te gaan zitten. Waar dat hem in zit weet ik niet....
    Ik maak van beide een proef, en ik leg daaronder een proefplaatje Michel, want die tip had ik al eerder van je.

    Maar zou het bovenste recept het houden op 1200 graden, of moet ik nog de een of andere grondstof verhogen?
    beantwoord
  • Ginie, Ik twijfel geen ogenblik aan de kwaliteit van de glazuren die Keramik Kraft verkoopt. CMC is een stelmiddel wat ook totaal geen invloed kan hebben op het glazuur. De fout zit hem hier dat CMC of gelijkaardig stelmiddel er bij aanvang moet worden bijgevoegd. De reden dat sommige glazuren zo sterk bezinken ( vast zitten ) is omdat deze reeds weinig moleculair gebonden water bevatten ( bv. frittes, kwarts e.d. ). Met zelf gemaakte glazuren zal men eerder grijpen naar goedkopere grondstoffen zoals veldspaten e.d. die dan weer wél voldoende mol.gebonden water bevatten. Dan is er nog de vraag of het resultaat een optimaal stooktraject gehad heeft. Nooit te snel conclusies treffen in dit vak.
    beantwoord
  • Licien bedankt voor je snelle antwoord.
    Bedoel je hiermee dat ik eigenlijk bij elk aan te maken glazuur het beste meteen cmc moet toevoegen, of een ander stelmiddel?
    beantwoord
  • Ja natuurlijk Ginie.
    beantwoord
  • Bedankt voor je advies Lucien!
    Mag ik nog vragen naar de hoeveelheden cmc die men dient toe te voegen aan een nieuw te maken glazuur van bijv. een kilo?
    Is Bentoniet ook een optie, of heb ik dat helemaal mis?
    beantwoord
  • Ginie, CMC eerst oplossen in water. Resultaat is een gel. De hoeveelheid is afhankelijk van de samenstelling van het glazuur. Indien deze veel gefritte en/of gecalcineerde stoffen bevatten zal er meer nodig zijn dan een recept met hoofdzakelijk ruwe grondstoffen. Pas toevoegen na de aanmaak van het glazuur. Begin met een weinig en controlleer de dag erna of er nog bezinking is. Indien wel, nog wat toevoegen. Het glazuur zal romig aanvoelen indien er voldoende CMC in zit. Bentoniet bevat veel mol. gebonden water en helpt ook ( max.2% droog gewicht niet overschrijden ). Indien het glazuur met de kwast wordt aangebracht kan je er ook wat glycerine aan toevoegen. Dit houdt het water langer vast en gaat het glazuur niet direct aanzuigen. ( principe van kwastglazuur ). Bij het aangemaakte CMC wat Dettol aan toevoegen tegen schimmelvorming. Succes
    beantwoord
  • Bedankt voor je antwoord Lucien. Het CMC had ik al opgelost in warm water.
    Zal nog Dettol gaan kopen vanaege die schimmelvorming. Had ook eens ergens gelezen dat er iets op landbouwgebied was, wat ook zou helpen...
    Zit hier namelijk in het buitengebied, dus misschien ligt hier zelf nog iets wat ik kan gebruiken.
    beantwoord
  • Bleekwater, Boorzuur. Werkt ook.
    beantwoord
  • Toppie, bleekwater zat hier!

    Bedankt voor de tip Lucien!
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.