ALGEMEEN > Ovens > oven stenen repareren

Ik heb laatst mijn werkstukken gebakken en daarbij zijn er drie in elkaar gezakt. Het was een klei soort die nieuw voor mij was. Nu is het bij het eruit halen, wat stukken van de bodem van de oven afgebroken. Bestaat er iets om dit te repareren?

5 antwoorden

  • Vuurvast beton. Verkrijgbaar bij firma's refractaire producten.Effe Googlen.
    beantwoord
  • Ben ik nou gek of heb je die vraag drie dagen geleden niet ook al gesteld? Ik heb toen gereageerd maar niets van je gehoord...
    beantwoord
  • Voor het repareren van een uitgebroken deel in de ovenbodem is het beter om een isolerend vuurvast materiaal te gebruiken. Ingeval er op dat deel van de bodem iets komt te rusten (als bv een ovensteun) kun je het beste vuurvaste isolerende steen kopen. Deze kun je gemakkelijk met een mesje op maat maken. Als er niets op komt te steunen kun je ook vuurvaste isolatie deken gebruiken. Vuurvaste beton zou ik niet gebruiken omdat dit misschien wel gemakkelijk passend is te verwerken maar niet of nauwelkijks isoleert.
    Succes ermee. www.michelkuipers.nl
    beantwoord
  • Michel, dat is pure nonsens ! Men heeft vuurvast beton in alle densiteit en isolatiewaarden. Ovensteen met een mesje uit de bodem snijden ?? Een stuk uit de bodem met vuurvast beton zou de isolatiewaarde van de oven aantasten ? Dat geloof je toch zelf niet !

    Kees, je kan zelf een reparatiemortel zelf maken door :
    Witbakkend steengoedklei + 60% zirkon. Aan dit mengels nog eens even groot aandeel koffiedrab aan toevoegen. Werkt uitstekend.
    beantwoord
  • Dank je Lucien voor je fijnzinnige reactie.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.