ALGEMEEN > Gips > gips plaat

hallo, ik wil een walk tafel maken van gips.
Heeft iemand hier ervaring mee. bv van welk gips kan ik dit maken en hoe dik moet de plaat worden . Ik dacht zelf plm 10 cm dik.
groet Marjan

15 antwoorden

  • Hey Marjan. Bij silex verkopen ze een gipsplaat van 6 cm dik, dat is al dik genoeg. De gips van Krone, 10 Euro per 25 kg, is goed genoeg.
    beantwoord
  • Ik werk op een cement-vezelplaat en heeft het voordeel dat 1- het minder water onttrekt tijdens het kneden, 2- geen risico dat er deeltjes gips in de klei gaat zitten 3- schoonmaken gaat ook vlotter en 4- slijtvaster.
    beantwoord
  • Lucien.... hoe kom je aan zo'n cement-vezelplaat? Is dat iets dat je zo kunt kopen, of heb je die zelf gemaakt?
    beantwoord
  • Kijk ook eens onder trefwoord: gipsplaat maken of klik op de link: oud.klei.nl/forum/trefwoorden/2198/gipsplaat%20maken
    beantwoord
  • http://www.multiplaatwerkendam.nl/index.php?id=100
    Als voorbeeld, maar er zijn meerdere fabrikanten en verkooppunten. Ook verkrijgbaar op bouwmarkten.
    beantwoord
  • thanx Lucien :)
    beantwoord
  • Ik walk op standaard gipsblokken van 50 x 66 x 7 cm, verkrijgbaar in de professionele bouwhandel. Die zijn veel goedkoper dan zelf gips gieten.
    Met groet van www.michelkuipers.nl
    beantwoord
  • Dank voor alle tips, Michel bedoel je die gibo blokken die bv rondom een bad geplaatst worden. Aha daar heb ik er nog een van in de schuur staan. Had er al wel eens aan gedacht, maar niet gedaan omdat ik dit te simpel vond. Gnif. Ik ga het blok uit de schuur halen!
    beantwoord
  • Inderdaad. Ik wist niet dat die blokken 'gibo blokken' worden genoemd. Werken super.
    beantwoord
  • Als leek vraag ik me nu af wat is walken de klei kneden.
    Ik wil nog even Michel en lucien bedanken voor de gegeven tips omtrend de oven.Ik ben voor de Keramikos 150 met regelaar TC405 gegaan is van 1999 maar alles zit er nieuw uit. Bij de Nabertherm hingen overal de spiralen los, dus durfde daar niet aan te beginnen.
    Ik heb een oferte voor de meterkast aan te passen en de leiding te leggen die zit hoog aan de prijs dus nog even verder zoeken.
    beantwoord
  • walken is inderdaad 'kneden' Gusta. Het is de bedoeling om evt. luchtbellen uit de klei te'persen'. Ook zorg je er voor dat evt. drogere en nattere stukken klei wat meer een geheel worden. Doorslaan doe je met stukken klei die echt van verschillend vochtgehalte zijn. je snijdt dan stukken die je beurtelings weer op elkaar legt en weer walkt, net zo lang tot alle klei ongeveer even vochtig is.
    beantwoord
  • De cement vezelplaat is bij de bouwmarkt te koop onder de naam
    Farmacell zegt mijn man...
    beantwoord
  • Ginie, ik heb effe gegoogled en lijkt dat Farmacell een gips-vezelplaat is. Niet wat ik bedoel. Te zacht van structuur. Wat denk je van dit :http://www.knauf.be/nl/aquapanel%C2%AE-cement-board-indoor
    beantwoord
  • Oeps, link werkt niet: ga naar :AQUAPANEL ook verkrijgbaar bouwmarkten o.a. Brico
    beantwoord
  • Oke Lucien, mijn man kent dat niet maar gaat deze week naar Raab Karcher in Nederland en zal het navragen. Ben zeer benieuwd....
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.