ALGEMEEN > Klei - algemeen > Is gebakken papierklei sterker dan gewone klei

Gebakken papierklei zou sterker zijn dan gewone klei. Klopt dit en is dit ook het geval bij het bakken op aardewerktemperaturen? Zijn hier speciale recepten van papierklei voor of is de papierklei dat in winkels te koop is ook sterker na het bakken op aardewerk temperaturen?

7 antwoorden

  • Papierklei is kant en klaar te koop maar je kunt het ook zelf maken. Lees meer hierover onder trefwoord: papierklei of klik op de link
    http://oud.klei.nl/forum/trefwoorden/22/papierklei
    beantwoord
  • Henriette, Steengoed papierklei bakken op aardewerktemperatuur is zeker niet sterker, echter als je papierklei met bovengrens 1150°C stookt op aardewerktemperatuur is dit in principe sterker dan dezelfde klei zonder papiervezels.
    Als je zelf papierklei wil maken moet je vertrekken vanuit poederklei en daar de vezels aan toevoegen. Resultaat is een vloeibare massa. Hierdoor gaan de kleideeltjes zich rond de vezels groeperen en microscopisch bekeken buisjes vormen. Deze open structuur heeft ook het voordeel dat de hitte dieper kan doordringen en je uiteraard minder kleivolume nodig hebt en het werkstuk lichter maakt. Scheelt ook in stookkosten. Goede ventilatie is nodig bij de ruwstook. Het correct zelf maken weegt niet op tegen de prijs van papierklei uit de fabriek.
    beantwoord
  • Bedankt voor jullie antwoorden! Vervolg vragen: De kant en klaar papierklei Witgart P11 kan gebakken worden tot een temperatuur van 1300 graden.
    In het boekje Paperclay van Rosette Gault, staat een recept voor papierklei gemaakt van aardewerk draaiklei (cone 04-05) gemengd met papier. Kan ik toch beter (aardewerk) kleipoeder gebruiken als ik maximaal op 1080 of 1120 graden stook?
    Als ik tot maximaal 1120 graden kan bakken, wat is dan sterker, zelf gemengde met aardewerk kleipoeder of kant en klare papierklei? Of maakt dit geen verschil?
    beantwoord
  • Henriette, als je geen papierklei kunt vinden < 1150°C is het best dit zelf te maken, gezien deze klei dan optimaal kan gestookt worden. Uitkijken naar een poederklei met veel A²O³ en zo weinig mogelijk SiO².
    ( indien de kleur geen rol speelt mag je Fe²O³ bij het Al²O³ optellen )
    beantwoord
  • Hallo, Henriette,
    In het nieuwste nummer van Klei staat een boekbespreking over: Paperclay - The perfect union.
    Ik heb het aangeschaft en is beslist de moeite waard.
    Succes,
    Inez
    beantwoord
  • hallo, ben even aan het meelezen.........ik ben nieuw hier, ben een vrouw van 60
    Ik heb vroeger gewerkt met porceleinklei boetseerwerk en zelfhardende klei. Graag zou ik ook met papierklei werken en idd ook voor buiten.... na jaren niks ben ik dus alweer begonnen met gewone boetseerklei 25% chamotte en0-0.2 en 0-0.5 korrel.
    De papierklei is ook boetseerklei? en tot welke dikte kan ik minimaal en maximaal verwerken in beelden? , alvast dankjewel voor het lezen en reageren groetjes Marie
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Marie, met papierklei kan je alle kanten uit. Langzaam drogen en bakken in een oven met goede verluchting. Papier neemt hier de plaats in van chamotte. Doordat het papier gaat opbranden heb je ook minder klei wat maakt dat je ook grotere dikteverschillen kunt veroorloven. De grootte van het werk doet er niet toe.
    Wat betreft chamotte : Het is niet de korrelgrootte wat van belang is, maar wel het percentage chamotte. Poederchamotte geeft een sterkere scherf dan klei met grove chamotte, ook voor het boetseerwerk.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.