ALGEMEEN > Boeken, video-s etc. > Boek over chemie van glazuren

Onlangs kocht ik in Londen het boek "the handbook of glaze recipes" van Linda Bloomfield (uitgeverij Bloomsbury). Het belicht even de chemische structuur van glazuur. Bestaat er een boek (mag in 't Engels zijn) waar men op een meer uitgebreide verstaanbare manier het spel van afstoten en aantrekken van atomen in glazuur uitlegt?
gevraagd

16 antwoorden

  • Je zou eens "Understanding Pottery Glazes " van David Green kunnen proberen.
    beantwoord
  • Beste Kees,
    Dat boek is van 1975 (laatste editie) en te verkrijgen via Amazone.com. Heb jij dit al uitgelezen? En is dit verhelderend? Ik ben al 35 jaar bezig met keramiek en wil me wel veel dieper in die materie ingraven.
    beantwoord
  • www.amazon.de/.../3762526001

    Tweetalig. Heb dit al jaren. Professioneel niveau.
    beantwoord
  • Ikzelf heb hem ook. Ben nog maar 6 jaar bezig maar vind het boek heel erg interessant. Echt een aanrader!
    beantwoord
  • Marcel, bedoel je mijn boekentip ?
    beantwoord
  • Oeps, ik zie het nu pas. Nee, ik bedoel het boek van David Green. Is dat boek wat jij tipte, net zoiets als die van David Green?
    beantwoord
  • Lucien, als jij het zegt, zal het wel een goed boek zijn. Kan ik eens langskomen om het in te kijken? Het is toch enorm boeiend om de chemie van die grondstoffen te doorgronden (tot op een zeker niveau!)
    beantwoord
  • Marcel, dit boek ( sorry ) is ondertussen gedateerd. Ik denk niet dat Leo dit bedoeld. Leo, mijn suggestie ligt ter inzage. :-)
    Nog twee aanraders:
    "The Potter's Dictionary " Frank & Janet Hamer 5e ed.
    "Keramische Glasuren " Wolf Matthes 3e ed.
    En wie wat moeite heeft met de Duitse taal lijk me dit wel wat:
    ceramicartsdaily.org/.../
    (pdf uittreksel van het boek kan je afdrukken )
    beantwoord
  • Lucien, bedankt voor de uitnodiging. Die potters' dictionary heb ik zien liggen bij Foyles in Londen en is zeker de investering waard. Keramische glasuren is ook interessant maar in 't Duits. Nu eens kijken naar die ceramics daily.
    beantwoord
  • Hey Lucien, je moet kunnen zeggen wat je denkt. Daar is een ander alleen maar bij gebaad. Heb jij nog een idee voor een boek wat een goede opvolger is voor dat van David Green? Sorry dat ik je ruimte kaap, Leo :-)
    beantwoord
  • @ Marcel, "Keramische Glasuren" is de grote broer van "Pottery glazes". De " Potter's Dictionary " gaat over zowat alle trefwoorden i.v.m. keramiek met de nodige informatie. Deze 2 werken maken de vorige aankopen overbodig. :-)
    @ Leo, als ik enkele jaren geleden bij jou de cursus ' Scheikunde voor glazuren ' heb gegeven, had ik beide boeken mee als aanrader in aansluiting op. Ondertussen heb ik beiden al door de laatste editie vervangen. Ik hoop dat 'The Potter's Dictionary ' nog verkrijgbaar is. ( er is sprake van een herdruk )
    beantwoord
  • Lucien, bij bol.com kan je de 5de editie van the potters' dictionary kopen voor € 55 en de 6de editie voor € 75
    beantwoord
  • Bestellen !
    beantwoord
  • Ik heb (dankzij dit forum) het Duitse boek van Matthes gekocht. Zeer leerrijk, inderdaad een aanrader voor wie (goed) Duits spreekt.
    Toch heb ik ook een vraagje aan Lucien: wanneer geef je nog eens zo'n cursus 'scheikunde voor glazuren'?
    beantwoord
  • Christ'l, ik heb nog geen vaste datum, maar als mijn agenda het toelaat denk ik voor mei. Ga dit vast hier ook wel aankondigen. En zet ' The Potter's Dictionary ' ook maar op je verlanglijstje. :-)
    beantwoord
  • Mmmm, misschien wel heel interessant. Ik hou je aankondiging in de gaten!
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.