ALGEMEEN > Glazuur - problemen > haarscheuren in steengoed

De beker op de foto is gemaakt van witte Creaton 254, gebakken op 1240. Ik hoop dat op de foto te zien is dat het glazuur heel fijn craqueleert.
Onder mijn verhaal staat het basisrecept (komt uit een Engels glazuurboek). Daar is koper en tin aan toegevoegd om deze kleur lichtgroen te krijgen.
Ik heb dit basisrecept ook gebruikt om een wit, blauw en donkergroen te maken. Deze hebben geen haarscheuren. Ik hoop dat er iemand is die me kan vertellen wat ik zou kunnen aanpassen.

Basis:
Kaliveldspaat. 33
Talk. 21
Kwarts 16
Kaolien. 15
Krijt. 12

Mat mint groen
Basis+
+ Koper oxide 1
+ tin oxide 5

Alvast bedankt voor je mee denken. Paul
Bijlagen:

21 antwoorden

  • Weet je zeker dat die andere kleuren geen haarscheuren hebben? Ik kan mij dat niet voorstellen.
    Ik zou om te beginnen geen boetseerklei maar een draaiklei nemen; de Creaton 254 heeft bevat 25 % fijne chamotte, waardoor deze geschikt is gemaakt voor boetseren.
    Het is belangrijk een glazuur af te stemmen op de gebruikte klei (of de klei op het glazuur).
    Aan de foto te oordelen is dit een sterk craquelerend glazuur. Hoogstwaarschijnlijk craqueleert het op de meeste kleisoorten. Probeer een ander glazuur uit het Engelse boek. Liefst een die minder craquelé vertoont op dezelfde klei.
    Om craqueleren tegen te gaan kies je een klei met een hogere uitzettingcoëfficieënt (WAK). Maar het is veel praktischer om niet te veel de klei aan te passen , maar juist het glazuur zelf. Start dus met een kleisoort die op de gewenste temperatuur zo goed als dicht gesinterd is en die een relatief hoge WAK heeft. Vervolgens ga je de WAK van het glazuur juist verlagen; dat zorgt ervoor dat het glazuur bij de afkoeling minder krimpt.
    In bovengenoemd glazuur zou dat betekenen dat je het kwarts gehalte verhoogt ten koste van het kaolien gehalte. Het verlagen van het krijt gehalte werkt ook.
    Succes ermee. www.michelkuipers.nl
    beantwoord
  • Paul, het kwartsaandeel wat verhogen (+2 ) en kaolien wat verlagen (- 2 ). Talk is gunstig. ( door kaolien te verlagen kan het zijn dat je tinoxide iets moet verhogen om dezelfde kleur te behouden.
    beantwoord
  • Ik vind het een schitterend glazuur, juist door dat craquele.
    Wat moet ik veranderen aan bovengenoemd recept om dit te branden op 1200 graden?
    In afwachting van jullie tips,

    met vriendelijke groeten,

    Ginie
    beantwoord
  • Iedereen hartelijke dank voor jullie reacties. Ik vind het ook een mooie kleur Ginie. Ik zal een foto toevoegen van de andere kleuren.
    Lucien, Michiel ik ga jullie idee kwarts verhoging en kaolien verlaging testen. Duurt nog even voordat de oven vol is. Ik laat het weten.
    Bijlagen:
    beantwoord
  • TRANSPARANT GLANS 1200°C oxiderend stoken

    48 kaliveldspaat
    22 kwarts
    8 krijt
    8 zinkoxide
    4 kaolien
    4 bariumcarbonaat

    A + 6% tinoxide = dekkend wit glans
    B + 6% tinoxide + 1,2% rood ijzerox. + 0,8% kobaltcarbonaat = blauw met spikkels
    C + 4% kopercarbonaat = donkergroen
    D + 4% kopercarbonaat + 4% rutiel = blauwgroen
    E + 1% kobaltcarbonaat = donkerblauw
    F + 1% kobaltcarbonaat + 1% chroomoxide = donker grijsgroen.
    G + 6% rood ijzeroxide = bruin met metaalglans
    H + 4% tinoxide + 4% rutiel + 2% koperoxide = licht grijsgroen.
    I + 4% rutiel + 2% koperoxide + 2% rood ijzeroxide = licht groen-bruin-blauw
    beantwoord
  • Lucien, heel erg aardig dat je zo snel en uitgebreid reageert. Je reageert op de vraag van Truus maar ook ik ben blij met je recepten. Op een lagere temperatuur, voordeliger ook.

    Ik houd erg van matte glazuren voor gebruikskeramiek.
    Heb je een tip om bovenstaande recepten om te buigen naar mat?
    Of zijn deze glazuren misschien half mat?
    beantwoord
  • Zeker. Je kunt daarvoor kiezen uit verschillende soorten mattering. Z o is er een zwakke vloeimiddelen mat, een klei mat en een kwartsmat. Bij een overmaat zwakke vloeimiddelen krijg je interessante, soms kristallijne mattering, die iets minder makkelijk zijn in te kleuren of specifieke kleuring juist versterken. Bij kleimattering krijg je een mat dat relatief goed is in te kleuren met zowel kleuroxiden als kleurpigmenten. Kwarts mattering wordt meestal toegepast bij bijzondere/uitzonderlijke alkalische glazuren (zoals voor Turks blauw).
    Ik zou in jouw geval kiezen voor een kleimattering omdat het voor gebruiksgoed is bedoeld.
    Succes ermee, www.michelkuipers.nl
    P.S. De naam is Michel.
    beantwoord
  • ZIJDEMAT DEELS DEKKEND 1200°C

    Nepheline syenite 52 gewichtsdelen
    Krijt 20 delen
    Kaolin 18 delen
    Bentoniet 2 delen

    MAT 1200°C

    Nepheline syenite 52 gewichtsdelen
    Krijt 20 delen
    Kwarts 18 delen
    Talk 10 delen
    Zinkoxide 4 delen
    Bentoniet 2 delen
    beantwoord
  • Ook weer dank voor je betoog;
    Sorry voor de verschrijving Michel.
    Sorry maar wat bedoel je met kleimattering?
    beantwoord
  • kleimattering is bv een hoog kaolien gehalte tov de kwarts.
    beantwoord
  • Lucien heel hartelijk dank voor de glazuurrecepten!

    Groeten Ginie
    beantwoord
  • Ik wil niet betweterig doen, maar is een mat glazuur in het algemeen wel zo geschikt voor gebruiksgoed?
    Een mat glazuur is immers niet "in balans", d.w.z. gekristalliseerd of niet volledig uitgesmolten door een overmaat aan een van de samenstellende ingrediënten.
    Dus niet erg chemisch en/of mechanisch bestendig.
    Zit ik er naast?
    beantwoord
  • Mee eens Frans.
    beantwoord
  • Dat klopt wel, Frans.
    beantwoord
  • Iedereen bedankt voor het mee denken. Top zo n forum!
    En over de matte glazuur en bestendigheid. Ik zal er aan denken wanneer de Ikea of de Hema me benaderen. Voorlopig huiscenctuin gebruik ;)
    beantwoord
  • Ik heb gedaan wat Lucien aan geeft. Het kwarts deel met 2 % verhoogd en de kaolien met 2% verlaagd. De lichtgroen van de beker is verdwenen. Ook de diep donkergroen is helemaal verdwenen. Ik heb door deze aanpassing wel een mooie grijs gekregen en iets blauwachtigs.Ik zal binnenkort een foto tonen.
    beantwoord
  • Lucien, een vraagje aan jou. Die transparant glans voor 1200 graden, mag die ook op 1220 en kan ik die ook als basis gebruiken? Ik heb deze tread helemaal over het hoofd gezien op mijn quest naar een mooie glanzende basis glazuur. De andere die ik eerder kreeg ( B. Leach) ben ik nu aan t testen.
    beantwoord
  • Paul, deze aanpassing kan niet de reden zijn van dit kleurverschil.
    Marcel, uitproberen. De stooktijd is buiten de temp. ook een factor.
    beantwoord
  • Kan het verschil dan liggen aan het feit dat ik het werk in 2 verschillende elektrische ovens is gestookt? Ik heb de eerste keer bekers in Gouda bij de SBB laten stoken. Vervolgens heb ik kommen geglazuurd en thuis gestookt. Daarbij heb ik die kwarts en kaolien aanpassing van 2 % gedaan. Waarbij dus die andere kleuren zijn ontstaan.
    beantwoord
  • Paul, Kaolien kan de kleur wel meer helder/intenser maken, maar niet laten verkleuren. Kwarts zal de kleur iets dieper/meer donker kunnen maken. Meer kaolien, meer kans op haarscheuren. Meer kwarts, minder kans op haarscheuren. Talk toevoegen vermindert ook de kans op haarscheuren.
    beantwoord
  • Dank je Lucien. Ga dit zeker onthouden!
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.