ALGEMEEN > Raku, Naked raku, Pitfire > (keramisch) papier

Voor het bakken van glas in de oven wordt gebruik gemaakt van een soort papier, waar je het glas op legt, zodat het niet vast bakt aan de ovenplaat.
Dit papier kun je, heb ik begrepen, ook gebruiken voor het bakken van geglazuurde voorwerpen.
Ik vraag mij af of het ook te gebruiken is in een raku oven.
Heeft iemand ervaring met dit papier?
Het voordeel is dat je geen triangel nodig hebt.
Het papier is éénmalig te gebruiken, na een stook verpulvert het.
Groet,
Hanneke

9 antwoorden

  • Je zou het kunnen proberen met bakpapier wat gebruikt wordt in de huishoud oven. gewoon te koop bij AH en zo
    maar ik denk niet dat een tiende millimeter dik papier een triangel kan vervangen maar het is het proberen waard.
    Ik denk zelfs dat elk soort papier gebruikt kan worden als er geen lucht tussen ovenplaat en werkstuk kan komen,zonder zuurstof kan er niets branden.
    Vroeger toen we nog wel eens duivenbakjes glazuurden met klei en loodmenie deden we riet tussen de potjes om aanbakken te voorkomen wat ook wel lukte maar zelden zonder beschadigingen.
    Het riet verbrandde maar de as zat als een filmpje tussen de potjes.

    Frans

    beantwoord
  • Wat ik me afvraag.krijg je geen afdruk van het papier in het glazuur? Het papier verbrand als ik het goed begrijp, en dan hou je dus een laagje as over, maar blijft dat as dan niet aan je glazuur plakken? Jeltje
    beantwoord
  • Wordt met dit keramisch papier niet een hele dunne keramische deken die tot een viltachtige laag is geperst bedoeld ?
    Daar heb ik wel eens mee gewerkt toen ik een druipglazuur gebruikte en wilde voorkomen dat het vastbakte aan de ovenplaat
    groeten
    Hans
    beantwoord
  • Verpulverd dat keramische vilt dan, ná de stook, Hans?
    Zoals Hanneke dat benoemd?
    Omdat jij er al eens mee hebt gewerkt, zou het materiaal natuurlijk héél handig kunnen zijn, bij bepaalde werkstukken die moeilijk op een triangel zijn te plaatsen. Soms héb je dat......
    Hoe dik was dat materiaal dan??
    Het keramisch deken is immers in verschillende diktes te krijgen.....
    Laten we nog even verder dit onderwerp uitwerken.
    Dit te weten, kan in sommige gevallen nog wel eens héél gemakkelijk zijn....
    Goed onderwerp, Hanneke!!!!
    Marrie
    beantwoord
  • Ik bedenk dan ineens ook al direct de volgende vraag....
    Hans, mijn ervaring is, dat glazuur aan de keramische deken vastplakt, d.w.z. dat er deken aan je werkstuk komt te hangen. Bij een raku-stook levert dat een ruw deel op aan je werkstuk, daar, waar ze met elkaar geconfronteerd worden....
    Dat is dus Hanneke haar vraag: gebruik bij raku-stook.... Daar ligt dus óók mijn interesse...
    Mogelijk zou dat bij een electrische stook anders kunnen zijn vanwege de rustige afkoeling van het glazuur, dat je deken niet aan je werkstuk blijft plakken....
    beantwoord
  • Het materiaal was ongeveer een milimeter dik en het verpulvert niet na de stook.
    Je kan het inderdaad niet gebruiken met een geglazuurde onderkant omdat het daaraan vastplakt.
    Ik heb het gebruikt om te voorkomen dat de aflopende glazuur zou vastbakken en daardoor het werk en de ovenplaat beschadigd zou worden.
    Dat ging prima. Waar de deken vastgebakken zat moet je wel even met een dremel of een slijpsteen het ruwe oppervlak schoonmaken.
    In verband met vezels uit de deken kun je het vastgebakken dekenmateriaal beter nat maken voordat je het verwijdert.
    groeten
    Hans
    beantwoord
  • Inmiddels ben ik zelf ook op zoek gegaan. Ik heb het papier bij iemand gezien, die heeft er rollen geglazuurd porcelein op gebakken. Het materiaal zet min of meer uit tijdens de stook, en valt daarna bij de minste aanraking uit elkaar.
    Daarna eens gaan zoeken via google. He is een vezelpapier dat temperaturen tot 1200 graden aan kan.
    Daarna links en rechts gebeld, oa met Keramikos.
    In principe zou je het kunnen gebruiken in de raku-oven, maar wat Frans al zei mag er geen lucht bij komen. Door het schoorsteengat van de raku-oven kan altijd wind naar binnen komen, waardoor het papier zou kunnen opwaaien en in brand vliegen. Dus raden zij het af.
    Ik ga het dus niet proberen bij het rakustoken, maar wie weet nog wel een keer in de electrische over, als ik erg kleine dingetjes wil stoken.
    Groet,
    Hanneke
    beantwoord
  • Ha Hanneke, wat ik dus begrijp, kleeft het dus niet vast aan het glazuur?
    Ik zou het ook niet gebruiken in de rakuoven, je hoeft het deksel maar open te maken en door de hitte die nog in de oven zit, dwarrelt alle kanten op en gaat alsnog branden. Succes met het proberen in je elektrische oven, Jeltje
    beantwoord
  • mijn ervaring met keramisch papier,aangeschaft bij Keramikos;
    bij werkstukken met sinterengobe ging het perfect,maar bij werkstukken met glazuur plakte het toch enigszins vast en omdat het verpulvert ,heb je toch een zichtbaar restant.
    groet Tineke
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.