ALGEMEEN > Techniek > Methode om een bord op te hangen

Beste keramisten,
Bij het maken van borden en tegels van klei zoek ik naar een handige manier om deze geschikt te maken om aan de muur te hangen. Ik druk een dikke schroef aan de achterkant in de nog natte klei en duw die dan een stukje omhoog. Dan hoop ik dat het gaatje niet a te veel krimpt bij het drogen of bakken. Het is een beetje gokken, ant het gaatje mag niet te diep zijn, maar als het ondiep is blijft het bord niet stevig hangen. Heeft iemand een andere methode? Alvast bedankt voor het meedenken,

Groet, Kristine
gevraagd

8 antwoorden

  • Kristien, maak bij het afdraaien van de standing ring een verticale groef tussen waar het bord begint en de standing ring. Achteraf kun je daar een metaaldraadje inleggen als een strop. Een lus waar de draad samenkomt dient ter ophanging. Je kan ook de standing ring conisch afdraaien zo dat de metaaldraad blijft zitten. Bij het event. decoreren hoef je dan ook geen rekening te houden met het vooraf aangebracht ophangsysteem.
    beantwoord
  • Beste Lucien, dankje voor je snelle en heldere antwoord. Mijn bord is leerdroog, maar ik denk dat het nog wel lukt om die groef te maken. En hoe zou ik het beste een ophanging voor een platte tegel kunnen doen?
    beantwoord
  • Met dit systeem, maar bestaat ook in volledige messing-uitvoering, terwijl dit deels kunststof is.

    www.lijstenmakerij-lijstenmaker.nl/...r-p-320.html

    Zelfklevend zou ik je niet aanraden. Gebruik twee componenten polyurethaan lijm of een 1 component MS polymeer lijm.
    beantwoord
  • Oh dat is echt een uitkomst! Inderdaad, als ik zo'n sterke lijm gebruik kan ik ze goed bevestigen. Dankje!
    beantwoord
  • zag dat hier boven een plakker werd aangeraden.
    maar er zijn beter die 140 jaar gebruikt worden.
    dat zijn disc hanger zie link:

    www.lijstenmakerij-lijstenmaker.nl/...r-c-662.html

    Als het niet te dik is kan een bordenhanger ook gebruiken tot zelfs maat 9 t/m 61 cm extra zwaar
    beantwoord
  • Beste H. Bouter, verschillende formaten hangers, ik wist niet dat dat ook nog bestond, voor mijn tegels een goede oplossing. Thanks!
    beantwoord
  • Dit ophangsysteem was me wel bekend en wordt gebruikt voor reeds bestaande borden. Een goedkopere oplossing was mijn voorstel indien de borden nog gemaakt dienen te worden ( en onzichtbaar ). Het haakje was uiteraard enkel bedoeld om een tegel op te hangen.
    beantwoord
  • Ja Lucien, ik heb je methode bij mijn bord toegepast. Inderdaad in het nog natte kleibord. Ik heb echter ook al gebakken tegels waarbij ik deze hangers kan gebruiken. Dus ik heb aan beide oplossingen wat. H. de Bouter kwam met een aanvulling qua formaten. Ik denk dat ik deze vraag hiermee kan afsluiten, nogmaals, veel dank. :)
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.