ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > Ferro glazuren.

we zijn een collectief en bestaan 12 jaar. we hebben hier (van onze voorgangers) nog een aantal glazuren staan waar we geen uitleg van hebben en zouden graag wat meer info hebben. we bezitten oa. een 10-tal soorten ferro glazuren. wit en zwart bakken perfect op 1030°.

ook phann-glazuren zijn hier aanwezig.
heeft iemand info over die oudere glazuren.

het gaat hier wel over grote hoeveelheden.

1 antwoorden

  • Of het nu om grote of kleine hoeveelheden gaat, ik zou altijd even een proefje maken. Ik zet een onbekend glazuur met de kwast in drie opvolgende diktes op een proefplaatje. Daarbij laat ik de onderste centimeter ongeglazuurd. De eerste laag bedekt de hele breedte, de tweede 2/3 ervan en de derde laag 1/3, zodat er drie opvolgende laagdiktes ontstaan. Met ijzeroxide (+beetje cobalt) trek ik daar een horizontale streep over. Het proefplaatje stook ik staande, altijd met een ongeglazuurd plaatje eronder voor als het glazuur uitloopt. Na het stoken zie je aan de streep ijzeroxide of het glazuur stabiel is of loopt bij de verschillende diktes.
    In het voorbeeld loopt het glazuur enigszins wanneer het erg dik is aangebracht.
    Bijlagen:
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.