ALGEMEEN > Glazuur - problemen > glazuur laat los op ongebakken klei

Beste keramisten, laatst heb ik zelf een bord van klei gemaakt en beschilderd met onderglazuur. Het kleibord is niet gebakken. Ik heb eerst wit onderglazuur van Botz op het bord gedaan en daaroverheen met Duncan Concepts glazuren een schildering gemaakt. Deze laag begint nu van de onderlaag, dus het Botzglazuur, los te raken. Je ziet flinke luchtbellen en scheurtjes. Ik ben nogal bezorgd voor hoe het straks uit de overn komt. Ik hoop dat alles toch versmelt, maar ik weet niet of dat ook echt zal gebeuren. Heeft iemand hier ervaring mee? En kan ik nu nog iets eraan doen? Alvast veel dank!
gevraagd

7 antwoorden

  • Beste Kristine. Duncan Concepts is alleen voor biscuit gebakken werkstukken (zie www.ilovetocreate.com/duncan-concepts-underglazes-for-bisque)
    Mijn advies: altijd even de verpakking lezen.
    Ik zou het er afhalen en alleen met botzglazuur stoken en daarna de CN er op zetten.
    beantwoord
  • Dankje voor je antwoord Marcel. Ik gebruik al heel lang duncan conceps op ongebakken klei en dat gaat altijd goed. De combinatie met Botz wit onderglazuur gaat blijkbaar niet goed... tot mijn grote spijt, want erfa halen is precies het laatste wat ik ga doen, heb 11 uur aan de schildering gewerkt. Ik wil het in ieder geval proberen het zo te stoken. Als het niet lukt begin ik helemaal overnieuw met een nieuw bord. Ik vroeg me nu af of iemand dit ook een keer heeft meegemaakt en hoe het resultaat was na het stoken en of er vooraf misschien nog iets aan te doen is. En ik vind het ook wel vervelend dat het niet bekend is dat je deze twee glazuurmerken dus niet tegelijk kan gebruiken.Ik heb dat eerder trouwens qwel gedaan, alleen met deze witte glazuur van Botz heb ik problemen..
    beantwoord
  • OKe, duidelijk. Dat is wel balen dat er zoveel werk aan zit. Misschien wat nat sprayen en de luchtbellen lek prikken? Wat ik nog wel eens doe, is met je vinger het weer wat egaal smeren. Dat doe ik dan met een chirurgenhandschoen aan. Kun je misschien een fotootje plaatsen? Iig, hou me (ons) op de hoogte.
    beantwoord
  • dankje voor je begrip Marcel.. het is ook nog eens in opdracht, een geboortebord. nat sprayen is wel een goed idee. Als ik het droog aanraak breekt het in stukjes. Morgen zal ik een foto plaatsen. Groet!
    beantwoord
  • Dat is goed.
    beantwoord
  • Hoi Marcel en anderen, Het goede nieuws is dat het opbollende onderglazuur na het stoken (1060 graden) toch goed vast esmolten is. Maar het resultaat was ook een beetje oneffen. Ik heb het geheel opnieuw gestookt met een dikke laag (transparant) glazuur. Ik probeer er het beste van te maken. Maar ben ook weer opneiuw begonnen met een neiuw bord. En ik gebruik nooit meer Botz glazuur incombinatie met Duncan!
    beantwoord
  • Oke, dat is dan wel mooi. Misschien ook iets langer pendelen zodat het glazuur de kans krijgt om mooi uit te vloeien? T is een gok, natuurlijk. Idd, wel iets geleerd, alleen jammer dat het zo moet....
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.