ALGEMEEN > Stoken > buitenbeelden foliegestookt

Weet iemand of foliegestookte objecten 's winters buiten kunnen blijven staan? Door het polijsten zijn ze niet poreus meer, maar zonder glazuur natuurlijk wel vochtgevoelig.
gevraagd

15 antwoorden

  • Misschien een domme vraag, folie gestookte objecten, wat zijn dat?
    Wij hebben in onze tuin een groot beeld, gepolijst van Salustiano Martha, uit Groningen al jaren buiten staan, zonder problemen. Hij maakt grote beelden voor buiten , gepolijst en gas gestookt. gr Jeltje
    beantwoord
  • foliegestookt is een gepolijst werkstuk dat daarna biscuit gebakken wordt en vervolgens wordt overgoten met ijzersulfaat. Ingepakt in alumfolie waarop zeezout en zaagsel is geplakt.
    Hieronder een foto van zo'n werkstuk.
    groet
    Janny
    beantwoord
  • Ha Janny, de foto erop zetten is niet gelukt. Zou je het nog een keer kunen proberen, ben benieuwd hoe zoiets eruit ziet. Dat stoken, doe je dat in een elektrische oven of in een raku oven?
    Wat ik weet ven de beelden van Selsio is, dat die bakt tot zo'n 1100 graden. Dat is hoger als een bisquit brandt. van de rakustook weet ik dat zon en regen invloedt heeft op het glazuur en het zwart van het inroken. Ik ben bang dat de weersinvloeden ook effect heeft op het uiterlijk van jouw beelden.gr Jeltje
    beantwoord
  • Ik stook ze in de gasoven, vanwege het zout. Op zo'n 800 graden en daarna af laten koelen. Het geeft veel rommel, want de alufolie verkruimelt helemaal.
    Ik probeer het nog een keer met de foto.
    beantwoord
  • Janny,

    Heb je een speciale gasoven die je alleen gebruikt voor foliegestookt werk? Je stookt, neem ik aan, buiten?
    Ik heb begrepen dat zout altijd overal intrekt en invloed heeft op stoken waar geen zout wordt gebruikt.
    Ook ik ben zeer benieuwd naar je foto, die nog niet op de site staat.
    Groet,
    Hanneke
    beantwoord
  • ik probeer nu nog een keer de foto te plaatsen. Mocht dat niet lukken mail dan je adres naar jannygoudbeek@home.nl daar krijg je hem alsnog.
    Ik stook in een roderveld pyramideoven, maar ik weet dat het ook een een vuilniston o.i.d. prima gaat.
    beantwoord
  • Dat ziet er mooi uit, compliment. Het lijkt wat ik ooit een keer gedaan heb bij Margot Spieghel, kapselbrand. Klopt het dat je het daar mee kunt vergelijken. Ik denk dat het ook mogelijk is in je raku oven, Heeft het zout effect op je keramische deken en als je daarna weer raku gaat stoken. Gr Jeltje
    beantwoord
  • Het plakken van zeezout en zaagsel doe je dat met behulp van een lijm? Jeltje
    beantwoord
  • Hoi Jeltje,
    Zout heeft absoluut invloed.
    Ik heb laatst eea gevraagd aan Victorine. Zij raadde mij af dit in de raku-oven te doen, mits je hiervoor een aparte oven hebt. Het zout trekt in de deken en heeft invloed op het werk dat je daarna, zonder zout stookt. Ook stoken met zout in een saggar raadde zij af. De saggar gaat maar een paar keer mee, dat komt door het zout. Het zout blijft nooit alleen in de saggar, maar komt ook in de oven.

    Overigens ziet het werk van Janny er wel heel mooi uit!

    Groet,
    Hanneke
    beantwoord
  • Je kunt het vergelijken met kapselbrand. Ik heb geen problemen met de oven. Ik stook zowel raku als folie in een roderveld pyramide oven.
    Misschien komt het omdat het zout en het zaagsel in folie op het werkstuk komt en daarna pak ik het geheel nog een keer helemaal in folie. Bij 800 graden begint de buitenste folielaag te verkruimelen. De binnenste laag waar het zout op zit is nog intact.
    groet
    Janny
    beantwoord
  • Als het werkstuk biscuit gebakken is verfrommel ik stukken alufolie. Daar smeer ik behangplaksel op en strooi daar zaagsel of ander organisisch materiaal (bladeren, stro etc) op en grof zeezout. Dat druk ik op het werkstuk. Je kunt zo het resultaat iets beinvloeden. Zout zorgt voor lichte vlekken. Zaagsel voor donkere. Het werkstuk is dan helemaal bedekt met stukken gekreukte folie. Dan gaat daar nog een keer folie omheen. Alles is dan heel goed bedekt en aangedrukt. In de oven en opstoken tot 800 graden. Als de buitenste folielaag begint te verkruimelen zet ik de oven uit en laat het helemaal afkoelen.

    groet
    Janny
    beantwoord
  • Hoi Jeltje,

    Je kunt over foliestook het een en ander lezen in Rakuvaria 2 van Ed Knops.

    Groet
    Janny
    beantwoord
  • Janny, bedankt voor het opsturen van de foto.
    Je werkstuk ziet er prachtig uit.....
    beantwoord
  • Janny,

    Bedankt voor je uitvoerige uitleg.
    Groet,
    Hanneke
    beantwoord
  • Ik ken het fragment uit het boek van Ed Knops. Een cursist was verliefd op dat voorbeeld in het boek met dat blad afdruk. Geprobeert , tijdens een raku workshop. Resultaat, niet om naar huis te schrijven. Je hebt me wel weer zo geprikkeld , dat ik toch weer ga proberen, gr Jeltje
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.