ALGEMEEN > Klei - algemeen > Gietklei kleuren

Ik wil meerdere vormen voor gebruik in de tuin maken en begrijp dat de meest vorstvrijklei steengoed Fuchs Kk01795 is, witbakkend. Ik wou mallen maken en gietklei gebruiken maar kan kk01795 niet vinden in gietklei vorm. Kan ik een andere steengoed gietklei gebruiken en als het witbakkend is, kan ik pigment aan de gietklei toevoegen om het rood te maken? Ik wil niet glazuren. bedank alvast van een heel onervaren iemand

2 antwoorden

  • Waarom de vormen niet afdrukken met deze klei. Denk er wel om dat 01795 pas vorstbestendig wanneer deze voldoende gesinterd is bij de stook; liefst boven de 1220 graden stoken. Maar als je rode ongeglazuurde objecten wil kun je toch beter gechamotteerde roodbakkende klei nemen? Rood pigment toevoegen aan een witte klei zal nooit een echt rode kleur geven, maar vele gradaties roze. Ik zou nooit gietklei nemen voor buiten, tenzij deze volledig is dicht gesinterd, zoals bv. porseleinklei.
    beantwoord
  • 1- Alle klei is vorstvrij op voorwaarde dat het voldoende hoog gestookt is en er nergens water in kan blijven staan.
    2- Als je witbakkende klei wilt inkleuren zodat dit rood is, zal je minstens 10% pigment nodig hebben en belangrijk; stoken naar de bovengrens temperatuur van de klei. ( zo niet blijf je steken op roze )
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.