ALGEMEEN > Ovens > spiraal in de oven stuk

Wie kan mij helpen! Ik heb een klein oud oventje van keramikos met 4 spiralen 5 jaar geleden de 2 onderste vervangen, en nu zijn de 2 bovenste stuk .Nu heb ik de 2 bovenste vernieuwd en bij 900 graden brand de 3e spiraal door en zakt hij terug naar 720 graden bij opening zie ik dat de derde spiraal in de hoeken doorgebrand zijn waar ligt dat aan. Nooit geen last gehad een fijn oventje met 1 knop 1 t/m full zie foto.
groet, Elly
Bijlagen:

11 antwoorden

  • Zou je misschien ook een foto kunnen plaatsen waarop de breuk en de omgeving van de spiralen zichtbaar zijn? De derde spiraal is een oudere, toch? Heb je die wat gebogen? Spiralen die gebruikt zijn, zijn kwetsbaarder voor buigen en breken vaak. Maar misschien dat we op de foto wat meer kunnen zien.
    beantwoord
  • Elke spiraal slijt met elke keer stoken een beetje. Op een gegeven moment is het einde levensduur. Dan knappen de spiralen stuk voor stuk, dat wanneer hun tijd gekomen is. Het zijn net mensen.

    Ouderdom en gebruik (= hoeveel keer en hoe hoog gestookt is, maar ook de oorspronkelijke kwaliteit van de spiraal) bepalen het moment waarop de spiraal het begeeft. Vergelijk het maar met de ouderwetse gloeilamp.

    Afhankelijk van de rest van de conditie van de oven, de roestvorming etc over all, maar ook de restkwaliteit van het schakelrelais - dat aan en uitschakelrelais slijt ook- is te overwegen of een nieuw oventje aan te schaffen of alle spiralen tegelijk nogmaals te laten repareren. Kosten van repareren versus nieuwe aanschaf.

    Ik heb zelf goede ervaring met Westeneng in Zwartebroek opgedaan.

    beantwoord
  • Toevallig heb ik vorige week de spiralen van mijn oven laten vervangen door de firma Westeneng. Prima service, en zeer degelijk resultaat. Zij geven toch wel aan dat als je zelf de spiralen vervangt, het wel belangrijk is dat je goede kennis van zaken hebt. Ik ben keramist en geen ovenbouwer of elektriciën, daarom laat ik het over aan deze fijne firma. Het kost een paar centen, maar dan kun je er ook zeker 8 jaar tegenaan.
    beantwoord
  • Beste Nathalie, dat is heel moeilijk te zeggen dat je 8 jaar vooruit kan. Het is heel erg afhankelijk hoe, en hoe vaak je stookt. Stook je vaak steengoed, dan gaan ze korter mee. Het is zelfs afhankelijk van je glazuur die je gebruikt. Sommige tasten de spiralen aan en andere weer niet.
    beantwoord
  • Ja, dat klopt Marcel. Het te vroeg openen van de oven heeft overigens ook een negatief effect op de levensduur van de spiralen. Dank voor de verfijning.
    beantwoord
  • Graag gedaan ;)
    beantwoord
  • En vanaf welke temperatuur is dit dan wel onschadelijk voor de spiralen ?
    beantwoord
  • De temperatuur van de oven moet onder de 100 graden zijn. Ook niet op een kiertje zetten boven deze temperatuur. Is trouwens ook beter voor je glazuur.
    beantwoord
  • Ik doe al jaren mijn oven open op 200°C. Het effect op het glazuur is dan weer een ander verhaal.Een slecht geventileerde oven door bv. het ontbreken van een uitgang is meer nefast.
    beantwoord
  • Mooi woord Lucien: nefast. in Nederland een geheel vergeten woord. Iets om te gaan hergebruiken. Ga ik zeker doen.

    Ja die mythe vorming rond stoken, spiralen en niet te vergeten de gassen! Het accepteren dat spiralen in een oven slijten en kapot gaan is een ander ding.

    Maar hoe dan ook het is altijd beter te voorzichtig te doen, dan ongemerkt risico's te nemen. En ja na jaren gebruik zal de oven een revisiebeurtbnkdig hebben. Je stookt daarna weer beter en ook zuiniger. Doen dus die revisie tenzij een nieuwe voordeliger is.
    beantwoord
  • Gerard, los van het feit dat er te weinig verluchting is tijdens de stook ( vooral de ruwbak ) wat de weerstanden aantast zijn er ook nog ovens met lichte constructiefoutjes, zoals te nauwe goten waar de weerstanden in knellen. Bij opwarming kunnen deze tot 20 % uitzetten, waardoor de diameter groter wordt en zo uit hun goten springen. Een beetje meer ruimte en op regelmatige afstand een haakje kan dit al voorkomen. Dit zo voor de vuist weg al enkele oorzaken van vroegtijdige slijtage, maar nog lang niet alle.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.