ALGEMEEN > Apparatuur/gereedschap > luchtreiniger

Heeft iemand van jullie ervaring met een luchtreiniger in de pottenbakkerij?
Ik wil zo'n apparaat kopen. Is niet goedkoop maar mijn gezondheid is alles waard. Alvast bedankt voor jullie reakties.
Ankie Kienhuis
gevraagd

7 antwoorden

  • Ik vraag mij af , als beginnende 'pottenbakker', of de verontreiniging veroorzaakt door pottenbakken zo belangrijk is.
    Bij de opbouw is de klei vochtig, dus geeft hij geen stof af. De stook voor de glazuur gebeurt s'nachts. Dus geen last van.
    Het eventueel opschuren van de stukken met schuurpapier of staalwol kan buiten gebeuren.
    Volgens de laatste berichten, vooral met dit weer, zit de lucht buiten vol met stofdeeltjes. Is dan een mechanische afzuiging zelfs niet ongezonder, want die brengt vuile buitenlucht binnen.
    Ik heb zo mijn gedachten eens laten gaan, wat denken jullie er van?
    beantwoord
  • Voor zover ik weet, kunnen er bij vooral de glazuurstook nog wel eens giftige dampen vrij komen. Ik weet niet of dit bij mijn glazuur zo is, volgens mij niet (ik gebruik steengoed kwastglazuur van Botz). Verder gebruik ik geen giftige stoffen. Mijn oven staat in huis, in de keuken, dus als het nodig is zou ik ook wel geinteresseerd zijn in luchtafzuiging, maar ik heb me verder nog niet verdiept in waar je die kunt kopen enzo.
    beantwoord
  • Beste Ankie,
    Ik heb zo'n apparaat gehad in mijn winkel/werkplaats in Breda. Ze zijn inderdaad behoorlijk kostbaar. De elektrostatische filters vangen heel veel fijn stof af.
    Het scheelt dus erg veel voor je werkplek en voor het stofvrij houden van je keramiek in je winkel.
    Nadat ik uit Breda vertrokken ben en een paar jaar later in Goirle een nieuw bedrijf gestart heb ik geen nieuw apparaat gekocht. De afweging van de kosten tegen het resultaat liet de balans doorslaan in niet aanschaffen.
    Als je de werkplaats goed schoon houdt, dus veel nat schoonmaken, dan kan je ook zonder zo'n apparaat.
    Groeten, Hans
    beantwoord
  • Hoi Flora,
    In de Botz kwastglazuren zit een aardige hoeveelheid heftige plakmiddelen en als die verdampen tijdens het stoken heb je ook al met een verontreinigende lucht te maken en vooral in de keuken toch heel goed ventileren (bij mij staan ze ook daar hoor) en als ik s'nachts stook staan er 2 grootte (keuken ramen) helemaal open. Verder lees ik dat je niet met giftige stoffen werkt. Het klinkt misschien bot (en dat is absoluut niet de bedoeling) maar vele grondstoffen en stof van klei zijn op den duur niet gezond en zelfs giftig. Ook vaak grondstoffen waar je het niet van denkt. Neem nou de Botz lijn die wordt nu vervangen en zinkvrij gemaakt en dit omdat het toch schade in het milieu veroorzaakt. Klei schuren als het biscuit gestookt is daar kun je op langer termijn silicium longen van krijgen. op langer termijn bloot gesteld worden aan mangaandoixide kun je Parkinson van krijgen, cobalt word ook opgenomen door de huid, er bestaat ook nog zoiets als de koperkoorts en zo zijn er nog heel wat op te noemen.en je weet nooit wat er in kant en klare glazuren zit dus houd dit aub in het achterhoofd dat je met al deze stoffen zorgvuldig omgaat er word niet voor niets in 9 van de 10 keramiek boeken een heel hoofdstuk aan veiligheid gewijd.Het sneakie er aan is dat vele giftige grondstoffen op langer termijn pas symtonen gaan doorgeven.Je moet vooral overheerlijk kleien en met van alles expirimenteren maar zorg ervoor dat je,je goed beschermt (stofmasker) en niet te snel denken ohhh het is loodvrij dus dan ben ik veilig bezig of het is gefritt dus......
    Groetjes Suus, www.suuskeramiek.com
    beantwoord
  • ter aanvulling op mijn vorige bericht.
    Laten we de verschillende problemen niet door elkaar gooien.
    probleem 1 is het stofprobleem van niet giftige stoffen
    probleem 2 is de giftigheid van sommige grondstoffen
    probleem 3 de verbrandingsgassen die bij het stoken vrij komen.

    De oorspronkelijk vraag van deze forumdiscussie gaat als ik het goed begrijp oven een elektrostatisch fijnstoffilter, dit is alleen een oplossing voor probleem nr 1 en gedeeltelijk voor probleem nr 2.

    groeten
    Hans
    beantwoord
  • Hoi Susanne,

    Dankjewel voor je reactie. Ik zei dat ik geen giftige stoffen gebruikte, omdat ik bedoelde dat ik (voor zover ik weet) geen stoffen gebruik waarvan ik weet dat ze giftig zijn, en in de folder van Botz staat ook dat al hun glazuren gifvrij zijn. Maar ik zat er zowiezo al aan te denken om beter te gaan ventileren (bv. ramen open), en dat van die plakmiddelen wist ik niet. Ik had vaker gehoord dat je met keramiek gauw met schadelijke dingen te maken krijgt, ook stofdeeltjes bv. Ik wil me hier nog wat meer in gaan verdiepen om er wat meer kennis over te krijgen. Ik heb wel iets aan de dingen die je noemde. Omdat je een stofmasker noemde, vroeg ik me ook af of je die zelf altijd draagt.

    Groetjes,
    Flora
    beantwoord
  • Hoi Flora,
    Zoals ik door kreeg een beetje van het onderwerp af geweken maar om even je vraag te antwoorden.
    Ik houd mijn atelier goed schoon (niet met de stofzuiger) maar vaak dweilen.En als ik glazuur aanmaak en als ik glazuur op mij werk spuitend opbreng en bij het eventueel schuren van klei want deze stof ook gevaarlijk.

    Ik doe dit voor mijn beroep dus heb een uitgebreid stofmasker niet die papieren maar als je zo nu en dan de bovengenoemde handelingen doet volstaan die prima mits goed om je neus gesloten en dit merk je al snel als je brildragend bent of het masker goed sluit dan zie je nl. de adem tegen je glazen als het masker niet goed zit.Mocht ik mijn glazuur aangemaakt hebben en ik ga dompelen of overgieten dan heb ik mijn masker niet op omdat er dan bij mij geen stofdeeltjes door de ruimte zweven.En dat wat in de Botz gids staat dat is helemaal goed maar blijf dan inderdaad goed ventileren bij het stoken...
    Groetjes, Susanne, www.suuskeramiek.com
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.