ALGEMEEN > Keramiek zonder glazuur > digitale transfers op ongeglazuurd porselein gebruiken

Hallo, ik zou graag transfers op stevig gepolijst ongeglazuurd porselein willen gebruiken. Op een vlakke oppervlakte lukt dat prima, maar op een bol laat een deel van het transfer altijd bij het bakken los en verbrandt. Ik hoorde van SDL, die de transfers voor mij gedrukt hebben, dat je eventueel ouderwetse boekbinderslijm kunt gebruiken om de transfers beter te laten hechten. Weet iemand uit wat zo een ouderwetse lijm bestaat en waar je hem kunt krijgen? Op het net vind ik enkel lijm op basis van vinyl en ik denk niet dat het een goed idee is om vinyl op 8020 graden te bakken...Of heeft iemand misschien al een ander middel gebruikt om het probleem met de hechting op te lossen?

5 antwoorden

  • Het kan verstandig zijn om de porseleinen bol te verwarmen voordat je de transfer er op aanbrengt. Wanneer de ondergrond warm is wordt het transfer zelf flexibeler en kan zó gemakkelijker op het bolle oppervlak passend worden gemaakt.
    Wat de lijm betreft kan ik je niet verder helpen, maar misschien is dat ook niet nodig. www.michelkuipers.nl
    beantwoord
  • Heeft u de transfer voorgesneden in een 2d (grove) bolvorm ( zie google images: net of sphere) voordat u deze aan de bol vast zet? Ik denk dat dit het misschien zou kunnen voorkomen.
    beantwoord
  • Goede tips, Michel en Ilona, bedankt. Ga beide een keer uitproberen en ondertussen ook nog verder op zoek naar de boekbinderslijm.
    beantwoord
  • Voor wie het interesseert: heb vastgesteld dat eiwit perfect als natuurlijke "lijm" werkt. Houdt het transfer goed op zijn plaats in de bol en brandt weg bij de stook.
    beantwoord
  • Voor boekbinderslijm zou je de boekbinder Frans Koch kunnen vragen. boekbinderijkoch@planet.nl
    Deze vakman is gevestigd in Koningslust, in de buurt van Venlo.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.