ALGEMEEN > Klei - algemeen > wit biscuitbak 800° beeldje bijenwas??

ik ben nieuw hier , vroeger poppen gemaakt ook in porseleinklei maar zolang geleden dat ik veel kwijt ben in mijn brein... Nu heb ik met witte klei een beeldje gemaakt, (massief en uitgehold) en vraag me af of ik dit best kan 'verzegelen' met was, bijen was steen was witte boenwas?? welke best? of helemaal niet en eerst over laten bakken op hoger temperatuur. Ik heb het na het bakken geschuurd, dat is op de foto nog niet te zien. ga proberen foto toe te voegen. Ik heb nog geen idee onder welke afdeling de vraag valt dus plaats ik in algemeen Alvast dank voor de reacties, MJ
Bijlagen:

8 antwoorden

  • Om het beeldje sterk te maken zou ik het toch wel eerst bakken om daarna de was er op te doen.
    beantwoord
  • Ha Michel, dank je voor je antwoord. Blijkbaar was ik niet helemaal duidelijk. Ik leg het even uit. Ik heb zelf geen oven meer, 20-25 jaar geleden wel , verkocht vw verhuis en gestopt met poppen maken. Zodoende nu afhankelijk...
    Nu heb ik het bij iemand mogen meebakken in een keramiekoven en zij vertelde me dat het is meegebakken op 800°. Het si gelukkig ook heel gebleven. Ik had het nog niet geschuurd , wilde het haar eerst eens laten zien of ze het wel wilde meebakken is toch een risico. Zij vertelde dat ik het veel makkelijker kon schuren, met speciaal schuurpapier waterproof wel droog geschuurd na het bakken op 800° en dat is ook wel gelukt. Je ziet een heel klein beetje puntjes. De klei is met 25% chamotte en 0-05 korrel , het is ook mogelijk om te draaien met deze klei... Wat ik meen te zien is dat de porseleinklei meer dicht is dan deze klei. Die had ikzelf destijds gebakken op 1180 als ik me goed herinner... Deze klei (Witgert 11S ) die ik nu heb kan 1300° gebakken. Ik denk dat ik het beeldje wit ga laten. En vraag me nu af wat zal ik doen ? kan er een was over die het beeldje wit laat? en wat verzegelt? kan het dan later nog hoger gebakken? of niet? Op hoger temperatuur gebakken zal het zeker sterker zijn en de structuur lijkt me nog mooier.
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Beste Marie. Ik schuur klei zelfs gewoon met schuurpapier voor hout, gaat wat sneller. Je kunt je werkstuk wel hoger bakken maar dan wordt je werkstuk wel wat meer naar de creme kant( zie: www.witgert.de/download/Farbbroschuere_de.pdf ) Je kunt je beeldje met was en dan later bakken, de was zal wegbranden (wel doen in een goed geventileerde ruimte, lijkt me). Maar ik weet niet of het vlekken zal achterlaten op je werkstuk. Proefstukje maken lijkt me het beste.
    beantwoord
  • Ok weer bijgeleerd dankjewel Marcel. Marcel schuur jij dan ook na de biscuitbak?
    Vlekken probeer ik liever te vermijden, misschien zijn er ervaringen mee?
    Ik heb nog een ander beeldje waarmee ik kan testen.
    Lijkt me beter om even te wachten met mijn witte madam met was..... en ik zou het liefst het beeldje buitenzetten dan moet het hoger gebakken en ook geglazuurd he? , dan liefst matte glazuur.
    Kan het dan buiten of zie ik een paar voorwaarden hiervoor over het hoofd?.
    beantwoord
  • Heel af en toe. Met vormen zoals cirkel, vierkant enz. schuur ik wel om ze mooi glad te krijgen. Hoog bakkend (gesinterd) zou voldoende moeten zijn, het neemt dan geen water meer op. Sommige glazuren het ook op aardewerktemperatuur voor buiten, maar daar hen ik geen ervaring mee. En probeer kuiltjes of inhammen te voorkomen waar water in kan gaan blijven staan. In de winter gaat het water daar uitzetten en kan het werkstuk kapot vriezen. Maar volgens mij is dat bij jou wel in orde.
    beantwoord
  • Ha dankjewel MArcel... schuren doe ik normaal op de droge klei , maar nu werd me verteld dat dat ook op bischuit kon, vandaar... OK dus met hoge temperatuur bakken is het voldoende afgedicht. glazuren onnodig... iets verdiepen van kleur vind ik niet erg.. Wat vorst betreft, ik kan natuurlijk zo'n klein beeld voor de winter binnenhalen. Het figuur zou eventueel geen water vasthouden, mogelijk de liesplooi kan gevoelig zijn. Jij denkt dat het wel ok is, toch zit er een diepe plooi... die zit aan de binnenzijde van het opgetrokken been.
    Echter ik wil haar op een nog te maken blad zetten en daar moet ik dan wel echt op werken dat er een waterafloop is die voldoende is, dat hoeft niet zoveel te zijn..
    Enfin..... Voor mij is het zeker een enorme uitdaging...
    Ik heb het onderstel ook redelijk in mijn hoofd intussen, alleen kan ik dat zelf nog niet maken... Maar zoals mijn moeder zei wat ons Marie in haar kop heeft ..... Heel goed om de geest en de handen bezig te houden.... gr MJ
    beantwoord
  • Ik schuur het liefst niet op droge klei, het probleem is dat de schamotte dan groeven kan veroorzaken in je werkstuk. Dus alleen op biscuit gebak. Nog even o er de plooi, als er maar een paar druppels kunnen blijven zitten, lijkt het me ook niet echt een probleem. Succes!
    beantwoord
  • Ja idd dat weet ik nog van vroeger, met de klei via de pottenbakgroep, dan schuurde ik niet maar bewerkte de bijna droge klei zodat de korrel een structuur gaf..( ik kan geen potten draaien hoor,alleen een beetje boetseren) Nu wilde ik toch graag zo glad mogelijk afwerken, dat is redelijk gelukt, ik ga niet verder schuren , nu gedaan met korrel 80 , als ik fijner ga of niet maakt niet uit de harde korrel zal steeds verder boven komen. dus laat ik het nu zo.. Dank je voor je support, groetjes MJ
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.