ALGEMEEN > Glazuur - problemen > crBotz Craquele zakt van de scherf op1020

Ik heb een pot Botz Craquele 9351 en 9352, deze loopt af op 1020 graden. Kan ik iets toevoegen of moet ik nog lager stoken. Op de pot staat 1020-1060.Als ik op 1050 stook dan blijft er niet op het werk zitten maar zijn je platen geglazuurd.Andere poederglazuren en eigen recepten bakken goed in mijn oven op 1050 graden.
Alvast bedankt voor het advies.

9 antwoorden

  • Tussen 2 en 4 % Kaolien aan toevoegen. Dit melden aan je leverancier.
    beantwoord
  • Was de biscuit wel stofvrij? Wellicht is het glazuur verouderd en heeft het extra lijm (CMC) nodig.
    beantwoord
  • Beste Marjan,

    Ik heb vorig jaar net hetzelfde voorgehad met dit glazuur. Het is Craquelé Türkis hé ;) Dit glazuur is enkel bedoeld om de binnenkant te glazuren, net omdat het zo aflopend is... en je maar maar 1 laag aanbrengen. Staat jammer genoeg niet op het potje...maar wel in de cataloog van de glazuren van Botz. Op het potje staat wel 1x aanbrengen, maar niet dat het niet geschikt is voor de buitenkant. Ik heb nu heel mooie resultaten met dit glazuur voor de binnenkant en de 9105 aan de buitenkant. En stoken op 1050 graden. Alvast veel succes !
    beantwoord
  • Bedankt Lucien, ik heb het met Atie (Keramikos ) hier over gehad. Ze vertelde dat het vele oorzaken kan hebben. Ja zo is het nu maar net. Ik ga het nog mails proberen met toevoeging van kaolien.

    Bedankt Els, Op de bus staat 2 of 3 lagen dun op brengen.In de folder van Botz staan prachtige vaasjes die zowel aan binnen en buiten kant met deze glazuur. Dus je denkt het kan niet mooier. Jammer dik 50 euro armer, ander werk onder het glazuur en waar de glazuur op moet zitten druipt het het af. 😂

    Bedankt Michel, ik neem het werk altijd af met een licht vochtige doek en laat het even drogen.
    beantwoord
  • Marjan, probeer eens Duncan glazes. Dit euvel heeft niks met stof te maken. Hoe lang doe je over een stook ?
    beantwoord
  • Inderdaad, deze glazuur loopt vreselijk. Een vriendin had hem rijkelijk gebruikt op een hoge vaas. Aan de buitenkant dus. De hele ovenplaat was overdekt met glazuur. Maar de vaas was ook mooi geworden. Hummmmm, een bedenkelijk glazuurtje. Misschien beter te gebruiken alleen in de binnenkant van een schaal. In de gids staat dat er 1, a 2 lagen van op moeten. Ik denk eerder dat hij bij een laag al behoorlijk gaat lopen.
    beantwoord
  • Indien dit een craquelé betreft zou deze net niet mogen aflopen. Dit is contradictorisch.
    beantwoord
  • Het betreft waarschijnlijk een hoog alkalisch glazuur met een grote oppervlaktespanning. De craquelé vorming heeft hiet weinig mee van doen.
    beantwoord
  • Ik zal als ik op mijn werk ben even een foto maken. Dit is a.s.dinsdag.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.