ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > glazuurprobleem
Wat heb ik verkeerd gedaan???
Afgelopen zaterdag een aantal werkstukken (fijne chamotte/ Vingerlingklei) geglazuurd en gestookt op 1260 graden. Met Ve-KA 1100. Maandag overdag het oventje uitgepakt. Inmiddels is het dinsdag en de werkstukken staan nog steeds te tikken en er verschijnen steeds meer scheuren in het glazuur. Weet iemand wat er niet goed is gegaan??
Afgelopen zaterdag een aantal werkstukken (fijne chamotte/ Vingerlingklei) geglazuurd en gestookt op 1260 graden. Met Ve-KA 1100. Maandag overdag het oventje uitgepakt. Inmiddels is het dinsdag en de werkstukken staan nog steeds te tikken en er verschijnen steeds meer scheuren in het glazuur. Weet iemand wat er niet goed is gegaan??
13 antwoorden
-
Hoi Albertine,
Uit jouw bericht maak ik op dat je glazuurjasje te klein is voor de scherf waar het op aangebracht is. (heerlijk he, al die vage 'oplossingen'...). Ik zie heel vaak dit soort antwoorden staan en op zich is dat prima, maar wat moet je er daarna mee. Hoe kun je zorgen dat je glazuur wél past op je scherf??????? Hier heb ik helaas ook geen antwoord op; op de opleiding zijn we ook bezig met het maken van glazuren en ik weet wel dat je er bepaalde stoffen aan kunt toevoegen, maar het fijne weet ik er ook (nog) niet van. Voor dit probleem heb je advies nodig van een van de doorgewinterde mensen, zoals Frans of Hans. Ik hoop dat je van hen gauw antwoord krijgt (en ik dus ook....)
Groetjes,
Karin -
Een van de oorzaken is dat je een aardewerkglazuur op steengoedtemperatuur hebt gebakken.
het verschil in krimp tussen glazuur en klei is te groot geweest.
Als je eerst de biscuit op een hogere temperatuur (bv 1180)had gebakken en de glazuur op b.v. 1080 had het resultaat waarschijnlijk beter geweest.
Wat je kan proberen is nog een keer glazuren en dan op aardewerktemperatuur bakken.Zorg wel voor een plakmiddel in je glazuur anders valt het er af.
suc6 Frans
-
Hoi Karin
Natuurlijk kun je met toevoegingen de krimp van het glazuur be-invloeden maar een gekochte glazuur waarvan de samenstelling niet bekend is is een ander verhaal.De 1100 serie van Ve-Ka is een loodvrije aardewerkglazuur dat betekend dat er veel alkalien inzitten die al garant staan voor haarscheuren.
Ga je daar krijt,kaolien,kwarts of boorzuur aan toevoegen (deze grondstoffen verminderen krimp in een glazuur)zal dat ten eerste al invloed hebben op de kleur en zal de smelttemperatuur hoger maken.
Dus m.a.w moeilijk om te doen.
Albertine zou het kunnen proberen met die stoffen omdat die toch al hoog bakt maar het zal een flink aantal proefjes nodig maken.
Frans
-
Hoi Albertine,
De steengoed lijn van Ve-Ka is 2600.
De 2610 is een transparant glazuur wat je kan stoken van 1180 tot 1230 gr.C je kan het ook hoger stoken maar dan komen er hele kleine lucht belletjes in die net nog te zien zijn met het blote oog.
Het is trouwens een wonder dat het glazuur uberhaubt op je werkstukken is blijven zitten en niet op je ovenplaten ligt als een glasplasje want het is ongeveer 200 gr.C te hoog gestookt.
Groetjes Susanne
www.suuskeramiek.nl -
oeps.........ik heb een fout in mijn vraag..........de glazuur stook is niet op 1260 gestookt!!!!! maar op 1060 , stomme type fout en dat veranderd waarschijnlijk jullie antwoorden enorm.
wel bedankt voor de reacties, en ik hoop dat ik met deze aanpassing nog wat tips kan krijgen -
oja, zou het kunnen dat er te weinig glazuur op de werkstukken is aangebracht??
-
Beste Albertine,
Als het glazuur cracqueleert, de scheurtjes die ontstaan,
dan is er niets mis met je laagdikte van je glazuur.
Als je te dun zou hebben geglazuurd dan is er onvoldoende laagdikte in de glazuur en zou het niet cracqueleren.
groeten
Hans -
Albertine,
Ik ken de klei niet die je gebruikt heb ,maar de ve-ka 1100 wel als het te dik is opgebracht geeft die wel eens problemen.
Melk dikte is dik genoeg ,maar zo als jij het omschrijf lijk het heel veel op de ve-ka 1302 die cracqueleert wel en is ook een transperante glazuur .
Groeten Gerrie -
Hallo Gerrie,
Het is echt de ve-ka 1100 (glanzend)
Aan afkoelen kan het ook niet liggen.
Kan glazuur(poeder) ook bederven? misschien dat het daar aan ligt. Ik sta echt voor een raadsel.
Bedankt iig voor julie reacties. -
Inmiddels heb ik geschreven dat ik niet op 1260 heb gestookt maar op 1060. Type fout. Zou ik nu nog steeds dezelfde werkstuken nog een keer kunnen glazuren en bakken?
-
Hoi,
Ik heb ook de ervaring dat die glazuur snel craqueleert. Nu ik 0,2 % bentone aan het droge glazuur toevoeg (en na het toevoegen van water ook een paar druppels optapix) gaat het beter. Voordeel daarvan is dat het ook beter aan een al geglazuurd werk plakt. Bij transparant moet je wel een dunnere laag glazuur aanbrengen. Ik zou het dus gewoon nog een keer stoken. -
Hallo Selma,
Bedankt voor je reactie......Bedoel je; nog een keer stoken zonder een tweede laag aan te brengen, of nog een keer stoken met een nieuwe laag?
Het is zo raar joh........de werkstukken staan nog steeds te tikken en het is al donderdag. -
Hoi Albertine,
wat je ook gaat proberen ik geef je helaas weinig kans en dat komt door het volgende.
Als het goed is heb je het over de klei K130, K123, wb 01795, k129, en eigenlijk alle kleien die je tot 1280 kan stoken.Dit zijn steengoed kleien waar op je een aardewerk glazuur op aanbrengt en dit gladbrand op 1060 gr.C als je het dan uit de oven haalt gaat het gelijk of op langer termijn craqueleren dit kan weken of maanden duren maar het blijft pingelen.
De krimp van het glazuur en de klei komt niet overeen. Je kan middelen gaan toevoegen maar je zult merken dat dit een terugkomend probleem is.Zelfs loodhoudende glazuren hebben zelfs de neiging om te craqueleren.
Je kunt er voor gaan kiezen om dus kleien op te gaan zoeken die je max. tot ongeveer 1150 gr.C kan stoken (dit zijn aardewerk kleien), je kan het voor lief nemen op kunst voorwerpen is dit zeker wel te doen maar bij gebruiksvoorwerpen van aardewerk dringt er op een gegeven moment vocht en bacterien door de scheurtjes naar binnen of je moet op zoek gaan naar een goed passend glazuur (of zelf maken).
Ik heb zelf voor het laatste gekozen een aantal jaar geleden en ik ben ook gelijk tussen de 1220 en de 1260 gr. C gaan stoken om dit probleem weg te werken en daarbij komt nog een heel mooi voordeel het is allemaal een stuk minder fragiel, degelijker en echt vaatwasser & magntron bestendig.
Groetjes Susanne
www.suuskeramiek.com
Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.