ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > kan ik restglazuren verschillende stooktemperaturen samenvoegen?

Ik heb rest glazuren van verschillende stooktemperaturen. Ongeveer 2 ltr voor een 1000 graden stook en 2 ltr voor een 1220 graden stook. Kan ik deze samenvoegen? En hoe hoog kan ik ze dan stoken. Het liefst stook ik deze glazuur op 1220 graden. Is dat mogeljk?

5 antwoorden

  • Elly, als ik het me goed herinner kan je - indien je deze 2 glazuren samenvoegt - zelfs maar tot een temperatuur stoken die lager ligt dan 1000 graden. Aangezien het ene glazuur niet hoger gestookt kan worden dan 1000 graden, zou ik het geheel zeker niet tot 1220 graden stoken.
    Ik neem aan dat je nog reacties krijgt van de echte pro's niet, maar ik persoonlijk zou ze niet samenvoegen en al helemaal niet tot 1220 graden stoken :)
    beantwoord
  • Elly, daar heeft Karin volgens mij wel zeker gelijk in. Het is ook niet voorspelbaar op welke temperatuur deze blend optimaal zal uitsmelten gezien dit afhangt van de beide samenstellingen. Men spreekt hier dan van het eutectisch punt, wat niet noodzakelijk het gemiddeld van beiden zal zijn. Proefje stoken in dit geval is de enige oplossing. Om opnieuw tot 1220°C te kunnen stoken zal er vermoedelijk nog wat kaolien en kwarts aan toegevoegd moeten worden.
    beantwoord
  • Leuke vraag. Zeker omdat we allemaal wel eens met restjes glazuur zitten.
    Ik heb net vanmiddag over een reeds geglazuurd en gebakken pot een andere glazuur gespoten om nogmaals te bakken.
    De tweede laag zijn twee restjes die allebei op cone 6 gebakken moetrn worden.
    Ik zal het resultaat laten weten.
    Het is natuurlijk niet echt de vraag van Elly maar ik ben altijd benieuwd wat er gebeurd als je 2 rest glazuren van dezelfde temperatuur hoogte bij elkaar dirt.
    En ja de samenstellingen zijn anders.
    Wordt vervolgd
    Marjan
    beantwoord
  • Hallo Lucien. Dank voor je antwoord. Toen ik het woord eutectisch zag staan, dacht ik, oh ja,dat weet ik toch. Ik ga een vierkantsmenging al la Ian Curry uitvoeren met de recpeten van zowel de 1000 als de 1220 stook als de toevoeging van aan de ene kant kaolien in % oplopend en aan de andere kant kwarts. Dan moet ik ergens de oplossingvsn mijn vraag vinden.
    Groet Elly
    beantwoord
  • Hallo Elly,
    Ik ga er van uit dat je het hebt over twee glanzende glazuren. Als je toch een proef gaat doen zou ik dat doen met een combinatie van kaolien en kwarts in de onderlinge verhouding 1:2. Dat levert een optimale verhouding van Al2O3 met SiO2 op (in de Segherformule). Succes ermee www.michelkuipers.nl
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.