ALGEMEEN > Breuken, scheuren kapotvriezen, restaureren etc. > Bord gesprongen

Ik heb een bord van 34 cm doorsnee beschilderd, geglazuurd en gebakken. Dat is prima gelukt.
Echter na 48 uur wilde ik het bord inpakken en tot mijn schrik zat er een grote scheur in het bord. Hoe kan dat?
Bijlagen:
gevraagd

11 antwoorden

  • Heel vervelend voor ja, na al het werk dat je er aan hebt gehad.
    Ik hoop dat je de oven niet hebt open gemaakt voordat deze gekoeld was tot onder de 150 graden. Hierdoor zou er spanning kunnen zijn ontstaan.
    Een andere mogelijkheid is dat er bij het afkoelen van het bord een krimp verschil is tussen het glazuur en de scherf. Ingeval het glazuur meer krimpt dan de scherf ontstaat er craquelé; dit komt het meest voor. Maar soms, zoals misschien in jouw geval, krimpt de scherf meer dan het gebakken glazuur waardoor er een spanning ontstaat. Vooral platte objecten kunnen daar last van krijgen. Een oplossing is een beetje hoogalkalische fritte (zoals toevoegen aan het glazuur; deze zal het glazuur meer doen krimpen en dan beter doen passen op de scherf.
    beantwoord
  • Ach wat erg, zo'n mooi bord en zoveel werk... Ron, heb je dit bord zelf gemaakt, gedraaid of gegoten of heb je de bisquit zo gekocht ?
    beantwoord
  • Dit type barst is een klassieker en heeft te maken met spanning in de klei en niet in het glazuur.
    beantwoord
  • Het is een gekocht bord. Twee zijn goed gegaan en deze niet.
    beantwoord
  • Hey Ron. Dat is wel erg balen. Het is geweldig geglazuurd! Top, Ron!
    beantwoord
  • Ron, dit is de wijze waarop deze borden machinaal gemaakt zijn. Zoek een leverancier die gegoten borden heeft. Verder kan je er weinig aan verhelpen. Brute pech.
    beantwoord
  • Ron, Als het bord gecallibreerd is of met een rolkop (draaiend persen) gemaakt zou het bord niet hoeven barsten nadat het uit de oven gekomen is. Het zou er slecht uitzien voor de industrie die dergelijke borden maakt voor serviezen. In dat geval dien je het glazuur iets aan te passen zodat het beter past op de gebruikte scherf.
    beantwoord
  • Ook in de industrie heeft men af en toe stukken of fouten. Al eens van tweede keuze gehoord Michel ?
    beantwoord
  • Ja heb ik van gehoord, Lucien. In de industrie is er SOMS uitval, niet structureel.
    Het probleem van Ron is mijns inziens op te lossen door het glazuur aan te passen aan de gebruikte scherf. Andersom is niet zo praktisch.
    beantwoord
  • Michel, de barst vertrekt aan de rand en stopt in het midden van het bord. De barst is meer open aan de rand. Dit wijst duidelijk naar spanning in de scherf. Zelfde barst ziet men dikwijls als men een cylinder opentrekt naar een schaal/bord. ( verticaal opgetrokken en horizontaal opengetrokken ) Zelfde barst kan ook ontstaan door het uitrollen van een plak klei waardoor er ook zelfde spanning aan de rand ontstaat. Magere klei zal dit euvel nog versterken.
    beantwoord
  • Lucien, Je hoeft mij de les niet te lezen. Er zijn legio mogelijke oorzaken aan te wijzen. Ik heb een andere invalshoek dan jij en ik vertelde dat aan Ron.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.