ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > Pekelwater spuiten over engobes en of oxides

Beste Lucien, Onlangs maakte je een intrigerende opmerking bij de vraag over "kobaltoxidetekening op porselein".
Je vertelde dat men ook pekelwater kan spuiten over een aangebrachte tekening (wellicht ook over engobe of klei slib). Je vertelde ook dat dit niet nafas zou zijn voor de spiralen.

Zou misschien ietsje meer willen vertellen over deze manier van werken. Bijvoorbeeld in welke verhouding water : zout moet dat pekelwater gemaakt worden.

Ik zou het graag eens uitproberen,zeker wanneer het veilig is voor de oven.

Groet vanuit Drenthe van Gerard.

11 antwoorden

  • In hetzelfde "artikel" ;-) staat de verhouding van pekelwater, 22 procent zout en 78 procent water. Deze had ik op internet gevonden.
    beantwoord
  • Je kan dit ook door zoveel zout aan het water toe te voegen tot er op de bodem zout onopgelost blijft liggen. Het water is dan maximaal verzadigd van zout.
    beantwoord
  • Dank voor de adviezen. De komende weken ga ik het proberen.

    Gr Gerard
    beantwoord
  • Ik zou liever geen zoutoplossing gebruiken in de electrische oven. Op hoge temperatuur gaat dit vervluchtigen en zal het de wand van de oven aantasten.
    beantwoord
  • Hallo zeg! Mag ik nu een Salomons oordeel? Het kan niet waar zijn dat hier de waarheid in het midden ligt. Of het is nefast voor de oven of de dampen slaan niet uit omdat de natrium al min of meer gebonden is aan de engobe of lees scherf.

    Ik citeer Lucien: Totaal schadeloos voor de oven. Bij zoutglazuur stook gooit men zout in de oven en explodeert als het ware waardoor het natrium zowat overal neerslaat. Hier zit het zout reeds op de scherf en gaat geleidelijk ontbinden in natrium en chloride.

    Ik respecteer jullie beiden als professional, maar wat nu?
    beantwoord
  • Voor het scheikundig proces en het verschil tussen droog zout en pekel, zie The Potter's Dictionary 5e editie blz. 312 - 313.

    Gerard, natuurkundige proces werken niet met Salomons oordeel.
    beantwoord
  • Lucien, ik had jou graag in die rol van Salomon gezien, maar ik begrijp dat dat niet zal lukken.

    Helaas heb ik the potter's dictionairy niet. Mag ik je vriendelijk vragen een tipje van de sluier voor me te lichten? Ofwel kun je me iets meer zeggen over die bladzijden?

    Alvast hartelijk dank!
    beantwoord
  • 2NaCl (zout)+ H²O (water)-> Na²O (natriumoxide)+ 2HCl (gehydrateerd chloor)
    Droog zout wat men in de oven werpt gebeurd dit reeds op 800°C. Door de verdamping van het gehydrateerd chloor blijft het natriumoxide achter op de scherf, dit in tegenstelling tot droog zout wat reeds plaats vind op het ogenblik dat dit in contact komt met de oventemperatuur boven 800°C en zo het natriumoxide over de hele oven zal neerslaan.
    De volledige tekst is 2 blz.
    beantwoord
  • Beste Lucien, Ik snap je text niet helemaal, maar ik wil je verder niet belasten. Ik zal gaan proberen het bedoelde boek eens onder ogen te krijgen. Altijd weer leuk om iets bij te leren en te puzzelen.

    Groet uit Drenthe, Gerard
    beantwoord
  • Gerard, de bovenstaande formule zou dit duidelijk moeten maken. Als men zuiver zout neemt is er slechts een chemische verbinding tussen natrium en chloor. Doe je er water bij, krijg je een andere chemische verbinding: natriumoxide en waterstofchloride. Het is nog wel iets complexer, maar ik geef je hier een idee waar het verschil zit tussen zout en pekelwater.
    beantwoord
  • Beste Lucien,
    Ik snap je text niet helemaal, maar ik wil je verder niet belasten. Inmiddels heb ik op internet (na een tip van een kleivriendin - gewoon googelen "the potter's Dictionary page 312) de bewuste pagina's kunnen lezen. Altijd weer leuk om iets bij te leren en te puzzelen.

    Groet uit Drenthe, Gerard
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.