ALGEMEEN > Klei - algemeen > porselein in de oven

Wanneer ik porselein stook, kan ik dat tegen elkaar aan zetten tijdens het stoken of plakt het dan aan elkaar?
(bij gewone klei kan het namelijk wel)

6 antwoorden

  • Ik zou voor de ruwbak porselein in andere kleistukken zetten maar nooit porselein in porselein. En hoger bakken zeker niet, want als het vervormt of scheurt dan zou het kunnen kleven, ook tegen je weerstanden. Ik zet ze altijd in een ander kleistuk. Bij gewone klei kun je stapelen.
    beantwoord
  • Om heel precies te zijn, ik heb staven porselein.
    Die wil ik in een omhulsel van klei stoken zodat ze niet verbuigen.
    Maar, als ik dus de verschillende staven tegen elkaar doe, plakken ze gegarandeerd vast?
    Is er een mogelijkheid om ze toch zo recht mogelijk te stoken?
    beantwoord
  • Ola,

    Een vraagje over welke temperaturen gaat het ik neem aan glazuurstoken van hoge temperaturen.

    Want met de biscuit stook kun je gewoon alles in en op elkaar stoken ook porselein en alles komt er prima uit.En dan heb ik het over verschillende soorten.(TM 10/Tm18/andere Limoges, etc.

    Groetjes Susanne
    www.suuskeramiek.com
    beantwoord
  • Beste Marion,

    Aangezien je de porselein hoog gaat stoken zal gewone klei ook de neiging hebben om te vervormen.
    Je kan als ondersteuning het beste vuurvast materiaal gebruiken.
    Bijvoorbeeld ovensteunen, die blijven bij hoge temperatuur vormvast en je kan het porselein in de opening steken.
    Als ze nog niet op maat gezaagd zijn hebben de buizen van ovensteunen een lengte van 80 cm.

    succes
    Hans
    beantwoord
  • Hoi Marion,

    Ik heb een tijdje geleden wat rollen porselein gestookt (geglazuurd). Ik heb ze liggend gestookt op keramisch papier en ze zijn prima geworden. Kun jij je staven ook niet liggend stoken?
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Dank je voor jullie hulp.
    Ik ga het op de manier van Hans proberen.
    Maar, de anderen ook bedankt hoor.

    marion
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.