ALGEMEEN > Ovens > beelden bakken/zelf oven bouwen

Ik wil graag zelf mijn klei beelden bakken......kun je daar zelf een oven voor bouwen? En waar moet die dan aan voldoen. En ben je dan ook goedkoper uit dan er een kopen?

9 antwoorden

  • Beste Kirsten,
    Dat is me nog eens een vraag.
    Als antwoord zou ik een heel boek kunnen schrijven.
    Dat is ook wat ik je aanraadt. Doe wat meer bronnen onderzoek.
    Er is heel veel vaklitteratuur over ovens, bv The kiln book van Fred Olssen
    Bij google "zelf een keramiekoven bouwen" intypen levert al 270 hits
    Succes
    Hans
    beantwoord
  • Ja precies ik kan door de bomen het bos niet meer zien en ben dus eigenlijk ook een beetje op mensen uit die er ervaring mee hebben. Ik zie zoveel informatie dat ik het nu helemaal niet meer weet. En ik heb ook eigenlijk niet de indruk dat het zelf bouwen goedkoper is dan kopen.

    Kirsten
    beantwoord
  • beste Kristen,

    Ga eens kijken op de webside van ine en ed knops
    of in het boek dat ze geshreven hebben "Raku Varia" daar kunt ge alles vinden voor het bakken van werkstukken in een zelf gemaakte oven.
    Ge kunt er ook informatie krijgen voor een oven te maken.

    Eddy,
    beantwoord
  • Da's toevallig ik was zojuist op dat boek beland. Ik ben aan het proberen of ik het ergens kan lezen......

    Bedankt Kirsten
    beantwoord
  • Beste Kirsten,

    Voordat je de afweging maakt om te kopen ( nieuw of tweedehands) of zelf te bouwen moet je je afvragen wat voor oven je wilt.
    Hoe groot.
    Bovenlader of deuroven
    Een elektrische oven, op 220 V of op krachtstroom 380
    Wat moet de maximum stooktemperatuur zijn, voor aardewerk ( max 1100 - 1200 C ) of voor steengoed/porselein (max 1300 -1400 C )
    Wil je kunnen reduceren in je oven.
    Dan zijn gas olie en hout opties als brandstof.
    Wil je een computergestuurde oven of een met handbediening.

    Als je weet aan welke eisen je idale oven moet voldoen kun je beter de afweging maken of je wilt kopen of zelf bouwen.
    succes
    Hans
    beantwoord
  • Mijn voorkeur gaat denk ik uit naar op hout stoken omdat dat voor mij een goedkope brandstof is. En verder heb ik niet zulke eisen daar ik net begin en niet goed weet waar dit naar gaat leiden.

    Ik zou ook wel eerst eenvoudige technieken willen proberen, maar zie overal dat je dan toch eerst moet voorbakken.

    Mvg Kirsten
    beantwoord
  • Beste Kirsten,

    Als je praat over een houtoven dan is zelfbouw de meest voor de hand liggende optie.
    Houtovens zijn niet mijn specialiteit, ik heb er nog nooit mee gewerkt.
    Het lijkt me het beste als je op zoek gaat naar iemand met ruime ervaring op dat gebied.
    Wellicht krijg je een reactie via dit forum.
    Voor Google een paar trefwoorden Anagama, Bourribox
    Noborigama.
    Dit zijn typen houtgestookte oven
    succes
    Hans
    beantwoord
  • Kirsten,

    Ik bouw en stook al 20 jaar houtovens. Ik heb ook een aantal boeken over dit onderwerp. Je mag altijd komen kijken/praten. Ik woon in de NOP. bert@duckmail.nl

    Bert
    beantwoord
  • Kijk voor het zelf bouwen van een oven ook op www.artie.nl/gasovens.htm (onderaan bij Zelfbouw)
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.