ALGEMEEN > Stoken > Stoken

Veel geleerd van de vorige vraag/ antwoorden van Hanneke Satter.
Ik ben nog niet zo lang bezig en heb erg moete met de stook curve..
Wat is de beste eind temperatuur om deze klei te bakken? Ik wil mijn beeldjes niet glazuren dus alleen biscuitbakken. Omdat ze niet overal even dik zijn heb ik begrepen dat ik heel langzaam moet beginnen 25 gr per uur tot 100? Ik ben nl heel erg bang voor lucht belletjes.
Op het pak staat 1000/1220 maar dat is nog al een verschil

Ps ik heb zelf een oven
Bijlagen:

11 antwoorden

  • Het droogstoken vindt plaats tussen kamertemperatuur en ca 110 graden. Is de klei nog te vochtig, dan verzamelt de damp zich als eerste in de luchtgaatjes. De luchtbellen in de klei zijn niet het probleem maar het vocht dat er zich in verzamelt. Bij de verhitting van damp gaat dit werken als de druk in een stoomketel en blaast zo de klei op. Dus langzaam stoken zoals je aangeeft. Waarschijnlijk is 25 graden per uur al voldoende langzaam. Wanneer ik objecten van gechamotteerde klei met een wanddikte van 5 cm stook, doe ik 8 à 10 graden per uur. Hoe dikker de wna, hoe langzamer gestookt moet worden.
    In de creativiteit centra wordt het kapot bakken van werkstukken vaak geweten aan de luchtbellen die in gekneed zijn in de klei. Dat is echter een hardnekkig fabeltje omdat er gewoon te snel is opgestookt gedurende de eerste honderd graden. Beter veilg dan gehaast stoken. www.michelkuipers.nl
    beantwoord
  • Bedankt Michiel,
    Voortaan ga ik ook over op 8-10 per uur tot 110!
    Vaak zijn er beeldjes kapot gegaan in de oven en ik dacht altijd dat dat door lucht belletjes kwam!!!

    Moet ik de beeldjes dan voordien nog +\- 4 weken "natuur" drogen of kunnen ze op deze langzame manier van stoken vlugger de oven in?
    Op welke temperatuur moet ik eindigen bij deze klei?
    beantwoord
  • Hallo Corrie,
    Allereerst mijn complimenten voor de uitstraling van de `beeldjes`, prachtig geboetseerd.
    De chamotte is van beide kleisoorten volume 25%, dus daarin loop je geen risico met stoken.
    Verschil van dikte; dan is het heel belangrijk dat je het `werk` vooraf lang laat drogen, ik zou kiezen voor 4 tot 5 weken. Mijn ervaring is dat een lange droogtijd alvorens je gaat stoken het risico van breuk wegneemt.
    De biscuit stook kan tot 950°.Dan zijn alle gassen verdwenen.
    Om meer kennis tot je te nemen vink onder trefwoorden het onderwerp stoken aan en je wordt helemaal `bijgepraat`!
    Zoals 100° per uur naar de 600° en dan verder naar de eindtemperatuur.
    Succes en voorzichtigheid geboden bij zulk mooi werk.
    hart groet, truus w.
    beantwoord
  • Beste Corrie. De temperatuur ,1000 tot 1220, is het advies van Creaton voor de uiteindelijke temperatuur waarin de laatste bak dient te gebeuren. Dan heeft het een bepaalde, door Creaton gestelde sterkte. Maar lager, 950, is ook wel voldoende. Let wel op, biscuit gebakken werkstukken nemen wel vocht op en zodoende ook vuil.
    beantwoord
  • Trouwens, mooi werk, Corrie!
    beantwoord
  • Bedankt voor jullie complimenten en antwoorden..
    Mijn plan was om mijn beeldjes maar 1 x te bakken of is dat geen goed idee? Ze zijn niet voor buiten.
    Ik heb ook ergens op het forum gelezen dat je bij een biscuitstook, je andere, nieuwe werk bovenop je oven kunt zetten om alvast te drogen. Dat lijkt me ook wel veilig toch?
    beantwoord
  • Hallo Corrie, wat misschien ook een oplossing zou kunnen zijn is alvorens het beeldje helemaal af te werken, het doorprikken, zeker als je zo bang bent van luchtbelletjes en als de wanden niet overal even dik zijn. Als ik beeldjes maak doe ik dit bijna altijd. Als ik vol boetseer en dan uithol prik ik ondertussen aan de binnenkant eerst zoveel mogelijk de wand. En bij het opbouwen prik ik buitenkant (tot je er helemaal doorzit!!) en daarna met een beetje vochtige klei terug toemaken en afwerken. Er nadien niet meer aankomen zodat je ze niet half toedrukt natuurlijk. Zo kan je veel breuken voorkomen. Ik heb eigenlijk nog geen breuken gehad zo. Je hebt trouwens heel mooi werk het zijn twee heel mooie beeldjes! Zonde als het dan kapot gaat tijdens het bakken. Ik stook ook altijd traag op. Mijn bisquit bak duurt ook altijd ongeveer 8 à 9 uur. traag opstoken maar ook traag afkoelen, alle twee even belangrijk. Ik weet niet of je hiermee iets bent, groetjes en succes met je mooie werk, Diana
    beantwoord
  • Nog iets ivm het nieuwe werk op je oven zetten, ik zou dat niet doen, de wanden zullen misschien aan de buitenkanten te rap drogen en vocht opsluiten die dan niet goed meer eruit kan? Ik weet het niet maar traag drogen is toch het beste denk ik. Mijn grotere beelden drogen soms 4 a 5 weken of langer, zelfs in het begin onder plastiek die er los over hangt. Niets forceren denk ik. Dunne en minder dunne wanden zullen ook niet gelijk drogen. scheeftrekken of zo. Ben benieuwd wat de meer ervaren keramisten hier over denken???
    beantwoord
  • Bedankt Diana, na het antwoord van Michiel weet ik nu dat ik helemaal niet zo bang meer hoef te zijn voor lucht belletjes. Wanneer ik m'n beeldjes uithol prik ik ze ook wel een beetje in met een vork. Maar tijdens het maken steeds inprikken vind ik lastig..
    Ik ga proberen om zeeeer langzaam te stoken tot 110 gr.
    beantwoord
  • Diana sorry dat ik heb het niet duidelijk geschreven. Met nieuw werk bedoel ik werk dat minimaal 4 weken lucht gedroogd is.
    beantwoord
  • Ik droog m,n werk het liefst op een tochvrije plek, niet naast de verwarming. Als ze al behoorlijk droog zijn, kun je ze verder drogen boven de oven. Ik laat het meestal op zichzelf drogen. Mocht er haast bij zijn dan droog ik ze in de oven waar je het ook gelijkmatig kan drogen. Maar rustig aan, niet te snel. Nog even over het afkoelen, bij mij is de oven na anderhalf à twee dagen op 60 a 70 graden, dus afbouwen met een biscuitbak doe ik niet, het gaat al van nature.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.