ALGEMEEN > Stoken > Stook temperatuur steengoed

Vroeger gebruikte ik alleen aardewerk klei. Ik maak voornamelijk dingen voor buiten en dat ging eigenlijk heel goed. Sinds een paar jaar ben ik overgestapt op steengoed en stook ik op 1220 graden. Ik vind dat de gezichten hierdoor sterk vervormen en de kleuren (ik gebruik veel pigmenten) veel te donker worden. Wat is het gevolg als ik steengoed stook op bijvoorbeeld 1080 of 1130 graden?
gevraagd

10 antwoorden

  • Irma, steengoedklei is klei wat normaal gestookt wordt tussen 1150°C en 1300°C. Indien je deze lager stookt is deze ' onderbakken ' en daardoor poreuzer en breekbaarder zijn. Ik vraag me wel af waarom je met steengoedklei begonnen bent.

    Zie ook eens onder trefwoorden.
    beantwoord
  • Ik kocht mijn klei in Duitsland en daar hadden ze geen aardewerk klei. Bovendien leek het me meer weersbestendig. Ik las op dit forum trouwens wel een goede tip over hoog bakken en dan op lagere temperatuur glazuren, ga ik proberen, is het probleem met de te donkere kleuren misschien opgelost?
    beantwoord
  • Irma, weerbestendigheid hangt af van hoe dicht men tot het sinterpunt van de klei gestookt heeft en niet van de klei zelf. Hoger dan 1000°C bisquit stoken heeft geen zin.
    beantwoord
  • Dan heb ik het verkeerd begrepen, ik begreep eruit dat er eerst tot 1250 graden gestookt werd en dan nog een keer op een lagere temperatuur geglazuurd werd. Daar had ik nog nooit van gehoord, klopt dus niet?
    beantwoord
  • Irma, je zegt dat je vindt dat je gezichten teveel vervormen als je hoger stookt; dat probleem is dan toch niet opgelost als je hoog biscuit stookt en dan lager gladbrandt? Daarnaast is het de vraag of een aardewerkglazuur wel 'pakt' op een hooggestookt biscuit. Maar je kunt het natuurlijk gewoon een keertje proberen.
    beantwoord
  • Irma,
    In de industrie wordt heel dikwijls hoog biscuit gestookt en laag geglazuurd.
    Dat heeft zo zijn eigen voor en tegen: meer kleurmogelijkheden voor het glazuur maar moeilijker op te brengen.
    't Is maar net wat het best in je kraam te pas komt.
    Uiteraard is het vervormen een ander probleem: m.i. een kwestie van combinatie klei/techniek en baktemperatuur.
    beantwoord
  • Als de scherf gaat vervormen komt dit doordat het sinterpunt bereikt is, dus hoger gestookt dan wat deze klei aankan. De scherf wordt daardoor een stuk donkerder doordat sommige mineralen in de klei gaan smelten.
    beantwoord
  • Lucien, hoe simpel kan iets zijn en wat dom dat ik hier zelf niet opkwam. Met de steengoedklei uit het Westerland had ik idd nooit problemen. Toen ik terug kwam in Nederland heb ik van een keramiste die ook buitenbeelden maakt steengoedklei afgenomen en ben die gaan gebruiken. Inderdaad vervormt deze klei, scheurt en dunnere platen smelten helemaal naar beneden. Omdat ik tegelijkertijd de spiralen van mijnoven heb vervangen weet ik het aan mijn oven. Maat de klei moet dus lager gestookt worden. Ik dacht dat zij zei dat izij het ook op 1220 stookte. Ik zal het nog eens navragen. De eerstvolgende stook ga ik op 1150 proberen. Heel erg bedankt zo vang ik 2 vliegen in een klap , met deze lagere temperaturen worden mijn pigmenten natuurlijk ook minder donker
    beantwoord
  • Karin, nee dat is zo maar ik maak ook andere dingen dan gezichten en die krimpen alleen mar heeeeeeel erg. Ik stap sowieso toch maar weer over op de Westerwald klei.
    En ik ga het eens proberen met die omgekeerde temperaturen. Laat het weten op dit forum.
    beantwoord
  • Succes :)
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.