ALGEMEEN > Klei - algemeen > Hoeveel klei nodig voor een set schalen

Hi guys,

Ik zit nu voor de 'tigste' keer weer Great Pottery Throw Down te kijken, hopende mezelf daarmee een schop onder mijn kont te geven om mijn eigen 'wheel' weer eens aan te zwengelen. Een van de leukste opdrachten vond ik de set van 5 schalen.
Wat ik me alleen nu afvraag is, hoeveel verschil in gewicht moet je nemen tussen de onderlinge schalen? Echt geen idee....
gevraagd

7 antwoorden

  • echt helemaal niemand een idee????
    beantwoord
  • Hallo Karin
    Ik draai nog niet echt jaren maar wat wil je.
    Als je 5 dezelfde schalen wil draaien moet je gewoon de klei afwegen.
    Wil je ze als opeenvolgende grootte draaien dan neem je een model in gedachte
    Dan begin je bij bijvoorbeeld 2 kg. Dan een schaal van 1, 5 kg. Dan 1 kg. Etc. Of is dit niet te bedoeling?
    beantwoord
  • Hoi Marjan,

    Dat is inderdaad de bedoeling; om ze oplopend in grootte te maken. Ik had alleen niet zo goed een idee hoeveel verschil er tussen de schalen zou moeten zitten.Ik ga het hopelijk straks uitproberen.
    thanx :
    beantwoord
  • Hallo Karin,

    De verhouding tussen maat en gewicht is enigszins verrassend. Als je eenzelfde vorm 2 keer zo groot maakt met een wanddikte die ook twee maal zo groot is wordt de inhoud van de klei 2 x 2 x 2 keer zo groot, is 8 keer. Dat komt omdat de inhoud in drie dimensies wordt vergroot. Maar ingeval van een set schalen is de tweede schaal misschien wat minder vergroot, bijvoorbeeld 1,2 keer. De hoeveelheid klei die je daarvoor nodig hebt is dan 1,2 x 1,2 x 1,2 = 1,728 keer zo veel.
    Beetje duidelijk?
    Met groet van www.michelkuipers.nl
    beantwoord
  • dank je Michel. Klinkt wel ingewikkeld, maar ik zal het eens gaan proberen :)
    Ik neem aan dat die 1,728 blijft gelden voor elke opvolgende schaal, in dat geval uitgaande van het uitgerekende gewicht van die voorgaande schaal?
    beantwoord
  • Dat geldt natuurlijk wel alleen wanneer de volgende schaal wederom 1,2 maal groter is (in diameter).
    Met groet van Michel
    beantwoord
  • haha, dat had ik aangenomen ja. Thanx Michel :)
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.